  • 1. Data: 2019-03-14 21:55:51
    Temat: Bezpieczeństwo mobilnej bankowości.
    Od: Bolko <s...@g...com>

    Od miesiąca mam telefon z NFC - super sprawa jak dla mnie.
    Do tego BLIK (za dużo pieprzenia) ale się przydaje jak zgubiłem kartę.
    Do tego dostęp konta na odcisk palca.
    No i podobno w mille można robić przelewy na odcisk,
    ale tego nie robię bo się boje.

    Ostatnio sprzedałem nieruchomość
    i nigdy w życiu nie miałem na koncie tyle kasy.

    Jak ktoś w wątku obok pisał mogę maks dzinnie zrobić przelew 50kzł.
    Ale tak szczerze to czuje pewien niepokój że "noszę" przy sobie tyle kasy.

    Jak takie rzeczy się załatwia w dzisiejszych czasach?

  • 2. Data: 2019-03-15 01:20:59
    Temat: Re: Bezpieczeństwo mobilnej bankowości.
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Bolko pisze tak:

    > Ostatnio sprzedałem nieruchomość
    > i nigdy w życiu nie miałem na koncie tyle kasy.

    Nie możesz otworzyć lokaty? Wtedy kasa staje się niedostępna.

    --
    Piotrek

    Grosz do grosza i bedzie kokosza

  • 3. Data: 2019-03-15 09:20:09
    Od: xxx <x...@x...xxx>

    Bolko wrote on 2019-03-14 :
> [...]
    > Ale tak szczerze to czuje pewien niepokój że "noszę" przy sobie tyle kasy.
    >
    > Jak takie rzeczy się załatwia w dzisiejszych czasach?

    Oddzielić te pieniądze od pieniędzy na codzienne wydatki czyli
    najprościej przelać tą większą gotówkę na inne konto niepowiązane z
    poprzednim.

  • 4. Data: 2019-03-15 09:44:25
    Od: xxx <x...@x...xxx>

    Bolko wrote :
> [...]
    > Ale tak szczerze to czuje pewien niepokój że "noszę" przy sobie tyle kasy.
    >
    > Jak takie rzeczy się załatwia w dzisiejszych czasach?

    A tak w ogóle jeszcze to bym nie używał bankowości mobilnej wcale.
    Przy androidzie obecnie tak naprawdę nie wiadomo co te aplikacje
    zainstalowane w telefonie robią, albo jest tak że masz aplikację jakąś,
    a za jakiś czas okazuje się że google play usunęło ją bo jakieś
    podejrzane ruchy wykonywała.
    Nie rozumiem po co komu apka mobilna banku w telefonie w ogóle. Że mogę
    sobie co 5 minut sprawdzić stan swojego konta bankowego? Albo że
    szybciej przelew zrobię. Czy zakupy telefonem, od tego mamy debetówki
    czy kredytówki. Zawsze to mniejsze ryzyko w momencie zgubienia telefonu
    To że coś jest fajne i nowe, nie oznacza że jest bezpieczne. A idzie to
    właśnie w tym kierunku.
    Mam potrzebę zrobienia przelewu czy sprawdzenia sobie stanu konta to
    loguję się w domu z komputera który wiem że jest pewny i zrobię sobie
    wszystko co potrzeba.
    A ktoś może sobie gadać że to paranoja i zacofanie bo nie robię tak jak
    wszyscy. Ważne jest myślenie, a nie to co ktoś sobie gada.

  • 5. Data: 2019-03-15 10:07:33
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 14 marca 2019 21:55:52 UTC+1 użytkownik Bolko napisał:

    > Jak takie rzeczy się załatwia w dzisiejszych czasach?

    Ja tam noszę "przy sobie" 60, a czasem i 80k na kredytówkach i się nie niepokoję.
    Już większą głupotą jest trzymanie kasy za nieruchomość na nieoprocentowanym ROR.
    W mille obecnie do bodajże 200k masz 2,7% na koncie oszczędnościowym zakładanym od
    ręki (np. przez apkę), ale to niestety krótka oferta.

    A jak chcesz tak bardzo oddzielić to trzeba założyć konto w innym banku i nie
    instalować jego apki ;)
    Zaś na serio - mogę Cię np. polecić jako klienta citi gold, jest za to premia 2
    tysiące, jeśli wpłacisz 330k i je w banku przez 3 miesiące utrzymasz - podzielimy się
    fifty-fifty, jak chcesz, to daj znać na priv.
    Trzymając u nich te 300k unikniesz też opłaty za konto.
    Nie musi być to w złotówkach (bo na tym stracisz), może być w euro czy dolarach
    (załatwisz za darmo via kantor aliora).
    A jak masz 3 miliony, to premia będzie 7 tysięcy ;>

  • 6. Data: 2019-03-15 12:37:05
    Od: Bolko <s...@g...com>

    W dniu piątek, 15 marca 2019 10:07:35 UTC+1 użytkownik Dawid Rutkowski napisał:

> [...]
    > W mille obecnie do bodajże 200k masz 2,7% na koncie oszczędnościowym zakładanym od
    ręki (np. przez apkę), ale to niestety krótka oferta.

    nie no przelałem na konto oszczędnościowe
    ale tak szczerze
    ktoś przykłada mi nuż do gardła
    i każe dać telefon i kciuk
    i obie rzeczy może sobie wziąść
    i co Ty na to?

    oj tyle nie mam

  • 7. Data: 2019-03-15 12:42:12
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 15 marca 2019 09:44:27 UTC+1 użytkownik xxx napisał:

    > A ktoś może sobie gadać że to paranoja i zacofanie bo nie robię tak jak
    > wszyscy. Ważne jest myślenie, a nie to co ktoś sobie gada.

    To jaki masz ten komputer cudowny w domu, który na pewno jest absolutnie bezpieczny i
    na którym dokładnie wiesz, co która aplikacja robi?

    I czy z google play usunięto kiedyś jakąś apkę bankową?

    Może i w tym temacie włączyłbyś myślenie?

    Mnie też komputero-telefony nie zachwycają - te, które się dobrze mieszczą w
    kieszeni, mają za mały ekran, żeby na nich coś sensownego robić, te z większym się
    nie mieszczą, a ekran wciąż mają za mały ;>
    Ale już tablet 7", który w dużą kieszeń zabrać się da (choć usiąść już trudno), jest
    znakomity - to jest akurat ta wielkość ekranu, gdzie klawisze mogą mieć taką
    wielkość, by spokojnie trafiać w nie paluchem - a jednocześnie mieści się ich na
    ekranie więcej niż jeden czy dwa.
    I mając doświadczenia z 13 banków, w większości z apkami, powiem, że wygoda obsługi w
    apkach (oczywiście nie jakichś fatalnych) jest nieporównywalnie większa niż w
    przeglądarce na tablecie, a i większa niż w przeglądarce na desktopie (a desktop, czy
    nawet notebook trzeba gdzieś postawić, podłączyć do prądu, włączyć - a table w
    czuwaniu sobie leży podłączony pod ładowarkę, a do "internetu" nie potrzebuje żadnych
    kabli).

    Sprawdzanie stanu konta czy przelewy w kinie zostawmy durnym reklamom.
    HCE już może być pożyteczniejsze, choć ja rzadkie sytuacje, gdy wychodzę z domu bez
    "wizytownika", w którym noszę karty i banknoty (a rzadkie, bo jest tam też karta
    miejska), póki co mam rozwiązane tym, że mam też kartę-naklejkę, którą noszę na
    breloku przy kluczach.
    Telefonu z HCE nie mam - łobuz citek dał mi w promo wersję K8 bez NFC, grrr - ale
    widziałem fajne patenty na to - np. noszenie karty pod pokrywką baterii ;) Nie mówiąc
    o ogólnodostępnych etui, które robią z telefonu japoński kalkulator (tyle że w drugą
    stronę się otwierają) i na kilka kart mają przegródki.

    A moja nokia e51 i tak zostawia w tyle wszystkie androidy w zastosowaniu do apki
    tokena pekao - androidowa rozsynchronizowała mi się przy trzeciej operacji, J2ME na
    staruszku działa bez pudła i nie wymaga połączenia z netem.

  • 8. Data: 2019-03-15 13:00:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
> [...]
    >gdzieś postawić, podłączyć do prądu, włączyć - a table w czuwaniu
    >sobie leży podłączony pod ładowarkę, a do "internetu" nie potrzebuje

    No, ja takiego doswiadczenia nie mam, ale IMO:
    -apki nie maja wszystkich mozliwosci
    -apki sa rozne, lepsze, gorsze ... a w tych konkursach nie mozna
    ujemnych punktow wystawic :-)
    -kable to akurat taka sobie cecha, bo i telefon i tablet trzeba
    naladowac, notebook ma baterie i wifi.

    -pamiec w telefonie ograniczona, 13 bankow ... trzeba dobry telefon
    :-) Chwilowo nie problem, poza ceną, umiarkowana zreszta.
    wolalbym chyba to robic przegladarka niz kolejna apka, no ale apka
    moze miec dodatkowe funkcje.

    -strona internetowa bankow na malym ekranie ... istotnie kiepska.
    -niektore strony uzywaja ambitnie "najedz kursorem myszy" ... a tu nie
    ma myszy.

    >Sprawdzanie stanu konta czy przelewy w kinie zostawmy durnym
    >reklamom.

    Czemu - konto wazna rzecz ... chyba, ze sie ma KK i wysokie zarobki
    :-)

> [...]

    >Telefonu z HCE nie mam - łobuz citek dał mi w promo wersję K8 bez
    >NFC, grrr - ale widziałem fajne patenty na to - np. noszenie karty

    ale 13 kart tam nie zmiescisz :-)

> [...]
    >się przy trzeciej operacji,
    >J2ME na staruszku działa bez pudła i nie wymaga połączenia z netem.

    Tam jest J2ME ? Symbian chyba byl troche obok.

    Tylko tych 13 apek na niej nie uruchomisz, wiec trzeba nosic drugi
    telefon.
    To moze i dobre jest, bo SMSow nie ukradnie, ale juz troche uciazliwe

    No i od SMS banki odchodza - teraz wszystko w apkach ... a ja sie
    zastanawiam co bedzie, jak za granica telefon strace, albo choc nie
    naladuje na czas...

    J.

  • 9. Data: 2019-03-15 13:02:50
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 15 marca 2019 12:37:07 UTC+1 użytkownik Bolko napisał:

    od ręki (np. przez apkę), ale to niestety krótka oferta.

    > nie no przelałem na konto oszczędnościowe

    To jak się skończy promo, to na kolejne 3 miesiące mogę zaproponować santander,
    5*konto systematyczne, 2,7% do w sumie 100k (5*20k), do końca czerwca. A jak nie masz
    tam konta, to możemy jeszcze dostać premię za polecenie.

    > ale tak szczerze
    > ktoś przykłada mi nuż do gardła
    > i każe dać telefon i kciuk
    > i obie rzeczy może sobie wziąść
    > i co Ty na to?

    Hmm, po pierwsze nie kupować wypasionych słuchawek z czytnikiem odcisków, bo sam się
    prosisz o kłopoty ;P
    Ja to wiem, ale bandzior może nie wiedzieć, że zabranie Ci kciuka nic mu nie da, bo
    to nie jest czytnik linii papilarnych tylko układu naczynek włosowatych - i uciętego
    nie przyjmie.
    Jeszcze gorzej mogło by być, jakbyś sobie zrobił lock na gębę - ale to każe mrugać
    oczami.
    Więc to nie "limes inferior", gdzie byli zdziercy.
    A tak to stracisz tylko telefon.
    Zresztą i tak żeby okraść konto, musiałby Cię przez jakiś czas przetrzymać, bo
    przecież musi dość przelew (100k expresowym nie pośle) i słup musi pójść jakoś tą
    gotówkę wypłacić - inaczej dzwonisz do banku i przelew wstrzymają.
    Więc w tym czasie równie dobrze może kazać Ci siąść do kompa i ten przelew zrobić,
    grożąc obcięciem 21. palca ;P (był taki film, że trzech bandziorów złapało młodego
    geniusza i kazali mu przelać 3 mln dolarów - on to wpisał jako "3.000 000" - i w
    banku tamci dostali po 1$ czy też 2,77DM - bo to był niemiecki film, ale jakoś
    strasznie tania ta marka).
    Tutaj mamy dodatkową zaletę posiadania kilku kont - logujesz się wtedy na to, gdzie
    trzymasz 1000zł i mówisz, że resztę już przepuściłeś.
    Chyba że bandzior ma dostęp do ognivo - wtedy jednak masz pecha.

    > oj tyle nie mam

    Eeee, to co to za nieruchomość, nie ma się czym chwalić ;P

  • 10. Data: 2019-03-15 13:57:28
    Od: xxx <x...@x...xxx>

    Dawid Rutkowski explained on 2019-03-15 :

    > To jaki masz ten komputer cudowny w domu, który na pewno jest absolutnie
    > bezpieczny i na którym dokładnie wiesz, co która aplikacja robi?

    Nie ma 100 procentowego zabezpieczenia, ale jednak nad komputerem w
    domu mam większą kontrolę niż nad telefonem z androidem i
    zainstalowanymi kilkudziesięcioma aplikacjami które nie wiadomo co
    robią.

    > I czy z google play usunięto kiedyś jakąś apkę bankową?
    >
    > Może i w tym temacie włączyłbyś myślenie?

    Po pierwsze nie rozumiesz o co mi chodzi. Ja nigdzie nie napisałem że
    usuwali z google play aplikacje bankowe, ale inne apki które były
    programami użytecznymi, a później okazywało się że to tak nie do końca.
    Chodzi ogólnie o aplikacje które instalujesz ze sklepu play. Taka
    aplikacja jak inne teraz praktycznie ma dostęp do wszystkiego, więc
    jeśli masz i apkę bankową na telu to już jest problem.
    Głupia apka latarki wymaga dostępu do wszystkiego łącznie z kontaktami
    w telefonie. Jak się nie zgodzisz to nie będzie działać. Większość
    ludzi klika aby klikać i nie zastanawia się nad tym albo im to nie
    przeszkadza.