  • 21. Data: 2019-09-12 20:16:52
    Temat: Re: Alior Kantor - Karta wielowalutowa - uniknięcie opłaty za kartę
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > Nie mamy poprzedniej kopii :).
    > Załóżmy, że flash ma 1000 stron. Zmieniamy zawartość jednej. Gdyby
    > (najprostsze założenie) korzystać z którejś strony do tymczasowego
    > przechowania poprzedniej kopii to zmniejszylibyśmy żywotność flasha
    > 1000 krotnie.

    Tak się tego nie robi - w przypadku flasha (gdzie minimalny rozmiar
    bloku, który możemy skasować, liczony jest zwykle w KB) dane zapisuje
    się liniowo, w postaci specjalnych bloków (z identyfikatorem itd). Po
    zapisaniu nowych danych, stare zwykle kasuje się (zapisując je zerami).
    Typowo używa się do tego przynajmniej kilku stron pamięci. Odczyt wymaga
    przeskanowania (np. podczas startu) używanych stron. Tym sposobem
    żywotność flasha jest większa, nie mniejsza.

    > Nie wiem ile czasu potrzebuje komórka EEPROMu w karcie do zapisu. To
    > może być rząd 1ms. Jak karta widzi stałą wartość pola i 2x większego
    > od minimum - znaczy jest nieruchoma i w pobliżu anteny czytnika.

    Stała wartość przynajmniej teoretycznie nie musi oznaczać, że karta jest
    nieruchoma. Nie przy każdym ruchu napięcie na antenie jest zmienne :-)

    Natomiast powodów zaniku pola może być wiele. Opieranie się na takich
    założeniach nie byłoby raczej rozsądne.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 22. Data: 2019-09-12 21:11:10
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 12 września 2019 18:24:10 UTC+2 użytkownik WAM napisał:
> [...]
    możliwość wpisania numeru konta

    > A to już by nie pozwoliło zweryfikować wpłacającego zgodnie z ustawą.

    Hmm, to mogłoby być to - a która ustawa i w którym miejscu tego wymaga?
    Więc pewnie również wpłacanie zastrzeżoną KD i/lub bez PIN to historie sprzed tego
    wymogu.

    Ale w gruncie rzeczy po co identyfikować wpłacającego?
    Przecież wpłacający na cudze konto tej kasy nie ruszy.
    Czy to kiało związek z lewymi, anonimowymi pre-paidami?
    Bo jak konto na słupa to i karta przecież na słupa, a zdjęcia nikt nie sprawdza, bo
    nie ma na karcie.
    Czy o czymś zapomniałem?

    > I nie wiadomo by było czy naliczać opłatę za wpłatę obcą czy nie
    > naliczać za wpłatę własną.

    O, może to już bardziej.

    Ale w sumie czemu nie tak, że z debetówką to za darmo, a z numerem konta potrąci
    opłatę?

  • 23. Data: 2019-09-13 10:25:08
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Tez się wielokrotnie zastanawiałem, po co PIN wpłatomatowi.
    Pralnia?
    "Nie wiem kto wpłacił"?

    -----

  • 24. Data: 2019-09-13 10:43:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

> [...]
    >przeskanowania (np. podczas startu) używanych stron. Tym sposobem
    >żywotność flasha jest większa, nie mniejsza.

    A wiadomo dokladnie jak to sie robi ?
    Blok jest duzy - kilkaset KB chyba ostatnio, a jak udaje dysk, to dane
    zapisywane czesto w sektorach po 512B, czy tam klastrach po 2KB.

    A potem teraz trzeba np zmienic 4 bajty w FAT ...

    No ale to karty pamieci czy SSD - na karcie moze byc eeprom z
    mozliwoscia kasowania jednego bajta ...

    J.

  • 25. Data: 2019-09-13 15:18:15
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > A wiadomo dokladnie jak to sie robi ?
    > Blok jest duzy - kilkaset KB chyba ostatnio, a jak udaje dysk, to dane
    > zapisywane czesto w sektorach po 512B, czy tam klastrach po 2KB.

    Zwykle pamięci w kartach nie udają dysku.
    Pojedyncze obszary flash (takie, które można skasować jednocześnie) mają
    często np. 64 albo 128 KB, ale może być też kilka mniejszych sektorów
    (np. po 16 KB albo nawet 4 KB).

    Normalne dyski mają 4 KB "duże" sektory - tak samo duże jak typowa
    strona w RAM peceta / ARM / itp. (co jest znaczącą zaletą z punktu
    widzenia zarządzania pamięcią systemu). Mniejsze sektory (= 512 B)
    są nieefektywne i łączy się je zwykle w bloki o wielkości min. 4 KB.

    > No ale to karty pamieci czy SSD - na karcie moze byc eeprom z
    > mozliwoscia kasowania jednego bajta ...

    Owszem, może być EEPROM, może być flash, mogą być oba rodzaje pamięci.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 26. Data: 2019-09-16 17:00:09
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Tak się tego nie robi - w przypadku flasha (gdzie minimalny rozmiar
    > bloku, który możemy skasować, liczony jest zwykle w KB)

    https://www.adestotech.com/wp-content/uploads/doc878
    4.pdf
    Kasowanie pojedynczymi stronami.

    > dane zapisuje
    > się liniowo, w postaci specjalnych bloków (z identyfikatorem itd). Po
    > zapisaniu nowych danych, stare zwykle kasuje się (zapisując je zerami).

    Skoro każdą stronę można indywidualnie to nie bawimy się w stopniowe
    dopisywanie kawałków, aby na koniec kasować i zaczynać od nowa. Ale jak
    zmiany wymagają tylko nadpisania jedynek zerami to pomijamy kasowanie.

    Zabawa w dopisywanie albo zmniejsza n razy możliwości pamięciowe
    systemu, albo powoduje, że rozmiar staje się niedeterministyczny i
    trzeba rozstrzygać 'a co jeśli brakuje już pamięci'.

    > Typowo używa się do tego przynajmniej kilku stron pamięci. Odczyt wymaga
    > przeskanowania (np. podczas startu) używanych stron. Tym sposobem
    > żywotność flasha jest większa, nie mniejsza.

    Ale dostępna pojemność mniejsza.

    > Natomiast powodów zaniku pola może być wiele. Opieranie się na takich
    > założeniach nie byłoby raczej rozsądne.

    Czyli uważasz, że w kartach mają co najmniej 2 bufory i jakieś semafory
    na każde dane zapisywane w trakcie pobytu w polu.
    Nie znam kart bankomatowych a i stosowane przez nas mifare-PLUS nie za
    dobrze. Jeśli w nich jest coś takiego to chyba całkowicie zasłonięte
    przed użytkownikiem bo nie pamiętam żadnej informacji o tym (ale opis
    czytałem kilka lat temu i po łebkach).
    P.G.

  • 27. Data: 2019-09-17 16:54:53
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > https://www.adestotech.com/wp-content/uploads/doc878
    4.pdf
    > Kasowanie pojedynczymi stronami.

    No pewnie, napisałem przecież - "zwykle". Mogą to być strony, sektory,
    bloki, banki, albo cały scalak. Tak czy owak, to przynajmniej o rząd
    wielkości za dużo (a pewnie o dwa).

    > Skoro każdą stronę można indywidualnie to nie bawimy się w stopniowe
    > dopisywanie kawałków, aby na koniec kasować i zaczynać od nowa.

    Tak się w ogóle nie robi - awaria np. zasilania w trakcie zostawiałaby
    nas w kiepskim stanie. Używa się większej liczby bloków.

    > Ale
    > jak zmiany wymagają tylko nadpisania jedynek zerami to pomijamy
    > kasowanie.

    Można zrobić taką optymalizację. Chyba że zawartość jest chroniona
    np. przez CRC-32 albo przez inne MD5 - a w takich przypadkach ma to
    zasadniczy sens. Poza tym takie nadpisywanie generuje problem, gdy
    zostaje przerwane w trakcie. No i większa komplikacja = większa szansa
    że coś pójdzie nie tak.
    Nie słyszałem by ktoś coś takiego robił w praktyce, ale oczywiście nie
    widzę przeszkód, jeśli komuś to pasuje.

    > Zabawa w dopisywanie albo zmniejsza n razy możliwości pamięciowe
    > systemu, albo powoduje, że rozmiar staje się niedeterministyczny i
    > trzeba rozstrzygać 'a co jeśli brakuje już pamięci'.

    Bez przesady, flashe są duże. To nie są czasy 89C1051. Prawdziwym
    problemem może być żywotność flasha (i tak się go rozwiązuje), a nie
    jego wielkość.
    Oczywiście wszystko zależy czego kto potrzebuje - tam nie ma SSD z TB
    NANDów i GB RAMu.

    > Czyli uważasz, że w kartach mają co najmniej 2 bufory i jakieś
    > semafory na każde dane zapisywane w trakcie pobytu w polu.

    Nie, semafory byłyby niekorzystne, ponieważ byłyby "wąskim gardłem" dla
    żywotności flasha. Raczej używa się rozwiązań opartych o "dziennik".
    No i oczywiście są także EEPROMy, które mają większą żywotność i można
    je dowolnie zapisywać (ale są mniejsze, no i kosztują).

> [...]
    > dobrze. Jeśli w nich jest coś takiego to chyba całkowicie zasłonięte
    > przed użytkownikiem bo nie pamiętam żadnej informacji o tym (ale opis

    MIFARE używają EEPROMów. Aczkolwiek tam także stosuje się coś podobnego
    do dziennika (uproszczonego, bo to są prostsze karty)- by nie dopuścić
    do "rozjechania się" wartości zmiennych po np. padzie zasilania (nie
    dotyczy to "danych binarnych").
    Informacja na ten temat raczej jest w dokumentacji (łącznie z obrazkami
    pokazującymi jak to wygląda w EEPROMie, i może nawet co się stanie, gdy
    karta wykryje niespójność). Z tym że to jest oczywiście wewnętrzna
    sprawa karty, użytkownik nie ma do tego normalnie dostępu.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 28. Data: 2019-09-24 00:22:43
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Thu, 12 Sep 2019 12:11:10 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski
    <d...@w...pl> wrote:

    możliwość wpisania numeru konta
    >Hmm, to mogłoby być to - a która ustawa i w którym miejscu tego wymaga?
    http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    180000723/U/D20180723Lj.pdf
    Art 34 i kolejne, ogólnie cała ustawa :)

> [...]
    >Przecież wpłacający na cudze konto tej kasy nie ruszy.

    >Ale w sumie czemu nie tak, że z debetówką to za darmo, a z numerem konta potrąci
    Bo z numerem konta nie będzie wiadomo kto wpłaca (pierze).

    WAM
    --
    www.nawakacje.pl ?
    pokoje w górach www.wpolskichgorach.pl

  • 29. Data: 2019-09-24 11:42:58
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 24 września 2019 00:22:31 UTC+2 użytkownik WAM napisał:

    > Bo z numerem konta nie będzie wiadomo kto wpłaca (pierze).

    A niby w jaki sposób wiadomo z debetówką?

  • 30. Data: 2019-09-24 16:59:43
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Tue, 24 Sep 2019 02:42:58 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski
    <d...@w...pl> wrote:

    >A niby w jaki sposób wiadomo z debetówką?
    W taki sam jak wiadomo kto nią płaci. Jak komuś przekażesz albo
    zrobisz klony to bank o tym nie wie. W praktyce nie przyjmiesz wielu
    wpłat od różnych (obcych) osób w krótkim czasie debetówką.

    WAM