  • 1. Data: 2015-10-14 00:05:47
    Temat: 800 milionów pln z ZUS
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wyjawił opinii publicznej,
    iż ZUS wydaje każdego roku 800 mln zł na utrzymanie systemu
    informatycznego. Jest to kwota równa miesięcznym składkom
    emerytalnym odprowadzanym przez wszystkich polskich przedsiębiorców.

    Przypomnijmy iż informatyzacja ZUS pochłonęła do tej pory ponad
    3 miliardy zł. Dla uzmysłowienia skali tej kwoty często wskazuje
    się na fakt, iż jest to kwota wyższa niż wynosił całkowity koszt
    wysłania amerykańskiej sondy PathFinder na Marsa.

    https://www.youtube.com/watch?v=aR3xyZGcpKQ

    [..] budzi szereg kontrowersji. Do największych należał sposób
    konstruowania umów zawieranych przez ZUS z dostawcą rozwiązań
    informatycznych. Umowy były bowiem konstruowane w taki sposób,
    że ZUS nie nabywał prawa do kodów źródłowych oprogramowania ani
    praw autorskich do niego. Wskutek tego, wszelkie zmiany i aktualizacje
    oprogramowania dokonywane mogły być tylko i wyłącznie przez pierwotnego
    dostawcę. Tak się składa, że jedynym takim dostawcą był, należący wówczas
    do Ryszarda Krauzego, Prokom (obecnie Asseco).

    ZUS nie miał więc możliwości zlecenia dokonania jakichkolwiek zmian
    w oprogramowaniu innej firmie, ponieważ nie posiadał kodu źródłowego.
    Aby mieć możliwość zlecenia prac nad oprogramowaniem firmie innej niż
    Prokom, należało by całkowicie porzucić dotychczasowe oprogramowanie
    stworzone przez Prokom kosztem miliardów złotych i zlecić innej firmie
    stworzenie nowego oprogramowania już całkowicie od nowa. Oczywiście
    kosztem kolejnych miliardów złotych. Firma ta uzyskała w ten sposób
    wyłączne prawo do obsługi informatycznej ZUS na bardzo długi czas.

    http://zus.pox.pl/zus/zus-wydaje-800-mln-zl-rocznie-
    na-utrzymanie-systemu-informatycznego.htm

    Według danych publikowanych przez GUS, jednoosobową działalność gospodarczą
    (zatrudniających do 9 pracowników) prowadzi w Polsce 1 mln 772 tys. osób.
    Osoby prowadzące taką działalność opłacają samodzielnie składki ZUS. Najwyższą
    z tych składek jest składka emerytalna, która na dzień dzisiejszy wynosi 463,68
    zł.
    Wszyscy polscy przedsiębiorcy co miesiąc zasilają więc system emerytalny
    następującą
    kwotą: 1,772 mln * 463,68 zł = 821,6 mln zł

    Roczny koszt utrzymania systemu informatycznego ZUS pochłania więc niemal w
    całości
    miesięczne składki emerytalne wszystkich polskich przedsiębiorców. Dla
    zobrazowania
    skali tych kosztów, można więc w przenośni powiedzieć, że składki w styczniu
    każdego
    roku polski przedsiębiorca płaci jedynie na utrzymanie systemu informatycznego
    ZUS.
    Czy to oznacza, że składki za pozostałe 11 miesięcy pracują już na jego emeryturę?
    Bynajmniej. W lutym, marcu i kwietniu składamy się solidarnie na wypłatę pensji
    urzędnikom ZUS (w 2014 r. wyniosły one ponad 2,5 mld zł). Do tego należało by
    dodać premie wypłacane pracownikom ZUS (w 2014 r. ZUS wypłacił 210 mln zł premii),
    które pochłaniają dodatkowo znaczną część składki za maj...

    Nie dziwmy się więc, gdy po 40 latach regularnego odprowadzania składek otrzymamy
    wyliczenie naszej emerytury, na którym widnieć będzie kwota stanowiąca
    równowartość...
    dwóch wizyt na stacji benzynowej.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 2. Data: 2015-10-14 00:54:01
    Temat: Re: 800 milionów pln z ZUS
    Od: Waldek <m...@n...dam>

> [...]
    > informatycznego. Jest to kwota równa miesięcznym składkom
    > emerytalnym odprowadzanym przez wszystkich polskich przedsiębiorców.

    Sadze ze nie ma innej instytucji panstwowej
    generujacej takie koszty utrzymania (wlasnego)

  • 3. Data: 2015-10-14 09:42:17
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    W dniu środa, 14 października 2015 00:05:55 UTC+2 użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał:
> [...]
    > informatycznego. Jest to kwota równa miesięcznym składkom
    > emerytalnym odprowadzanym przez wszystkich polskich przedsiębiorców.

    800mln rocznie, podczas gdy cala informatyzacja 3mld?
    cos to podejrzanie wyglada.

    W szczegolnosci z tego wynika:
    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Asseco-otrzymalo-31-
    54-mln-zl-za-utrzymanie-KSI-ZUS-3176520.html
    ze te 800mln nie wydaje sie prawdopodobne.
    Bo wlasnych kosztow (wlasni informatycy, papier do drukarek etc) chyba nie maja na
    poziomie 600mln rocznie?

    z drugiej strony jesli taka kasa trafia do Polskiej firmy, ktora w Polsce placi
    skladki i zatrudnia w Polsce ludzi, to moze to lepsze niz trzymanie tej kasy "na
    kontach inwestycyjnych"? :P

  • 4. Data: 2015-10-14 11:34:38
    Od: Bolko <s...@g...com>

    > Sadze ze nie ma innej instytucji panstwowej
    > generujacej takie koszty utrzymania (wlasnego)

    przed reformą
    rocznie wpływało 17 mln dokumentów
    obsługiwało to 40 tys ludzi

    po reformie emerytalnej
    rocznie do zus wpływa 260 mln dokumentów
    obsługuje to 50 tys ludzi

    obowiązki zus sa opisane na 20 stronach maszynopisu
    w różnych aktach prawnych
    np.:
    w ramach sowich obowiązków zus liczy "kapitał poczatkowy".
    Koszt wyliczenia kapitału początkowego na człowieka to ok 80 zł.
    Tylko że ten kapitał początkowy to tak naprawdę ile państwo czyli My
    jesteśmy winni Panu czyli Mi.

    Zródło "Emerytalna Katastrofa" Gwiazdowski

    W pewnym momencie ludzie w pokoju nr 1263 pracują (robią papierki) dla ludzi w
    pokoju nr 3264.
    I nie potrzebują zewnętrznego świata żeby funkcjonować .

    Ale z drugiej strony to chyba już było :)

    https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailp
    age&v=lKLiIocg-C0

  • 5. Data: 2015-10-14 14:20:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysiek" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    Leszek Ciszewski napisał:

    >800mln rocznie, podczas gdy cala informatyzacja 3mld?
    >cos to podejrzanie wyglada.

    Az tak bardzo podejrzanie to nie - wiecie, rozumiecie - 5 lat minelo,
    czas napisac nowa wersje kompletnie od nowa ...

> [...]
    >Bo wlasnych kosztow (wlasni informatycy, papier do drukarek etc)
    >chyba nie maja na poziomie 600mln rocznie?

    ZUS ogolnie utrzymuje sie z "odpisu skladki", czyli cos ok 3%
    wplaconych skladek.
    Nie jest to malo, nie jest to duzo - patrzac na prowizje OFE w
    przeszlosci, ale tez nie jest to "kwota miesiecznych skladek" tylko
    1/3 tej sumy.

    Tym niemniej daje to ok 4 mld rocznie .. wiec 600mln na "informatyke"
    moze byc.

    www.zus.pl/bip/pliki/sprawozdanie_z_dzialalnosci_ZUS
    _2014.pdf
    http://www.zus.pl/default.asp?id=1&p=4&idk=1009

> [...]
    >ktora w Polsce placi skladki i zatrudnia w Polsce ludzi,
    >to moze to lepsze niz trzymanie tej kasy "na kontach inwestycyjnych"?

    I tak i nie - jesli to jest ukrywanie bezrobocia w urzednikach, to ma
    ta ceche, ze potem trudno sie ich pozbyc i wymyslaja kolejne papiery,
    ktore trzeba im dostarczac :-)

    No ale trzeba przyznac, ze ZUS ma tez obiektywne koszta - i te systemy
    informatyczne, i np rozsylanie przekazow, bo emeryci jakos nie chca
    kont w bankach, i nawet te komisje, ktore Eneuelowi odmawiaja renty -
    to trzeba jakos utrzymac :-)

    Budynki tez ma, ale poza tym, ze one "kluja w oczy" wyrozniajaca sie
    architektura, to czy byly takie drogie ?
    A ci wszyscy pracownicy musza gdzies siedziec...

    J.

  • 6. Data: 2015-10-14 14:29:54
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    W dniu środa, 14 października 2015 14:21:26 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > Az tak bardzo podejrzanie to nie - wiecie, rozumiecie - 5 lat minelo,
    > czas napisac nowa wersje kompletnie od nowa ...

    Nie maja teraz umowy tylko z jednym podmiotem tylko z trzema - ktore maja z soba
    konkurowac (utrzymujac zespoly ludzi w pogotowiu pewnie)
    wszystko po to by bylo taniej a nie drozej :P

    > I tak i nie - jesli to jest ukrywanie bezrobocia w urzednikach,
    Kase za ten system dostaje firma informatyczna, czyli byloby to ukrywanie bezrobocia
    w informatykach :P

    aczkolwiek teraz juz maja trzy firmy, gdzie dwie sa na tyle miedzynarodowe ze moga
    miec ludzi i w Indiach. Za pewne tanszych niz informatyk w Polsce.

  • 7. Data: 2015-10-14 16:22:27
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Bolko" 2...@g...co

    : w ramach sowich

    Rozumiem, że to literówka (czeski błąd -- przestawienie
    sąsiednich liter) ale brzmi politycznie (niebezpiecznie)
    w kontekście ,,gangu kelnerów''... [btw -- kto to słyszał,
    aby kelnera uczynić premierem...]

    : W pewnym momencie ludzie w pokoju nr 1263 pracują (robią
    : papierki) dla ludzi w pokoju nr 3264.
    : I nie potrzebują zewnętrznego świata żeby funkcjonować .

    Potrzebują -- ktoś musi płacić, czyli:

    -- ktoś musi produkować (sprzedawać, utylizować) ,,papier''
    (drukarki, atrament, elektryczność...)

    -- ktoś musi produkować (sprzedawać, utylizować) żywność
    (bo zarówno w pokoju 1263 pracują zjadacze ,,chleba
    naszego, powszedniego'', jak i w pokoju 3264)

    -- ktoś musi usługiwać (leczyć, strzyc, pilnować
    bezpieczeństwa itd.) zarówno tych z pokoju 1263,
    jak i tych z pokoju 3264)

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 8. Data: 2015-10-14 17:00:24
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krzysiek" 2...@g...co

    : 800mln rocznie, podczas gdy cala informatyzacja 3mld?
    : cos to podejrzanie wyglada.

    Po prostu oszczędnie wydawali, kupując -- gospodarność. ;)
    Ponadto -- inflacja! ;)

    : z drugiej strony jesli taka kasa trafia do Polskiej firmy,
    : ktora w Polsce placi skladki i zatrudnia w Polsce ludzi,
    : to moze to lepsze niz trzymanie tej kasy "na kontach
    : inwestycyjnych"? :P

    Zakładając, że ta firma nie kupuje krzeseł (milion dolarów
    USA każde) za granicą. ;)

    Trochę odwrotnie z ,,farmaceutologią''.

    -- państwo dopłaca do leków
    -- jednocześnie kosząc podatki z aptek, firm farmaceutycznych itp....

    Ja na razie nie mam cukrzycy (mimo ewidentnych obciążeń genetycznych)
    ale pojmuję problemy ludzi chorych na cukrzycę, których po prostu nie
    stać na leki. (dziś na czczo, w około 8 godzin po jedzeniu słodkich
    płatków kukurydzianych zalewanych tłustym mlekiem, miałem 91 mg/dL
    -- daleko mi zatem do cukrzycy) Leki (czy tabletki, czy insulina)
    są drogie, niekoniecznie jakoś refundowane przez NFZ, a nawet jeśli
    refundowane, to ,,dziwnie''... (nieuczciwie -- lek stale na 30%,
    ale w aptece drożeje, choć producent nie podnosi ceny)

    Na szczęście ;) co Fiskus zarobi na cukrzykach, to straci na
    astmatykach -- leki p. astmie są całkiem tanie. Za to nie są
    tanie leki antyhistaminowe, więc astmatyk taki jak ja -- musi
    wydawać... (być może lekami antyhistaminowymi Fiskus refunduje
    leki rozkurczające typu: Formoterol czy Ventolin...)

    Za kilka minut ponowny pomiar cukru -- dziś innym miernikiem...
    Cukrometry są rozdawane za darmo lub za symboliczną opłatą,
    więc stać mnie na ,,więcej''? Owszem, ale paski nie są daremne...
    (; jeden pomiar -- jeden pasek, chyba, żeby wymyć starannie, ;)
    wysuszyć, i użyć ponownie... ;) Dzisiejszy pasek jest inny niż
    poprzednie... Ma grube druty, ewidentnie żółtego koloru -- chyba
    nawet mosiężne...

    Ponoć cukrzyca dopada co drugiego człowieka, ale nie każdy cukrzyk
    ma świadomość swej choroby... Złośliwi mówią, że cukrzyca nie jest
    chorobą, ale jest zapobieganiem chorobie, jaką jest otyłość... ;)

    98 mg/dL w 2 godziny po zjedzeniu kilku kubków kukurydzianych płatków
    zalewanych tłustym (3.2%) mlekiem (mniej niż 1 litr) UHT oraz półtłustego
    (nie wiem, ile ma %% półtłusty) sera białego (275 g) zmieszanego z jogurtem
    (400 g) -- poza mlekiem, wszystko z Lidla... Wiem, że mało ;) jem, ale
    stale odchudzam się... ;)

    -=-

    Ponawiam propozycję:

    -- likwidacja ZUS
    -- przekazanie redystrybucji składek bezpośrednio bankom
    -- przekazanie przyznawania rent bezpośrednio lekarzom rodzinnym
    (de facto teraz tak jest)

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 9. Data: 2015-10-14 17:41:22
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krzysiek" 5...@g...co

    > [..] ludzi i w Indiach. Za pewne tanszych niz informatyk w Polsce.

    Hindus zatrudnił Anglika, bo sam nie był zbyt mocny w tym, co mu zlecił
    dendryt niemieckiego Siemensa, ale Anglik (właściwie -- Szkot w sukience)
    zatrudnił polskiego imigranta -- uciekiniera ekonomicznego...

    Skąd uciekł ów Polak? Z Polski -- to jasne. Ale dlaczego uciekł?! Dlatego
    uciekł, że gniotły go w ukochanej Ojczyźnie podatki i składki oraz
    prześladował brak popłatnej pracy...

    Jak polskie państwo zadysponowało podatkami? -- rozwinęło
    się... Między innymi zakupiło to i owo u Siemensa...

    Czy polskie państwo mogło zatrudnić bezpośrednio Polaka?
    Niby tak, ale postawiło na: rozwój, nowoczesność, bezpieczeństwo, profesjonalizm...

    Ile to państwo straciło na tej akurat zabawie?
    Pomijając koszty społeczne (których nie potrafię policzyć)
    Polacy stracili setki milionów plnów na pewno,
    a prawdopodobnie -- być może nawet miliardy plnów. :)

    Dlaczego tak piszę? Bo opisuję rzeczywistą sytuację.

    I tylko jedno ,,zamówienie'' Siemensa.
    (IMO to ,,zamówienie'' będzie kontynuowane)

    I nie lokomotywę za 80 milionów pln. Tyle akurat ,,niektórzy'' chcą
    uzyskać za pałac Branickich. Co ma owa lokomotywa? Ano przykładowo
    dublet dżojstików -- jeden dżojstik na pulpicie, przy szybkie czołowej
    i jeden dżojstik przy okienku bocznym... Co jeszcze? Ścianę styczników
    elektrycznych -- dostarczających (jak wyjaśnia dziennikarz telewizyjny)
    energię elektryczną...

    -=-

    Mamy Indie, mamy Wielką Brytanię, Polskę, Niemcy... Czas na Rosję?
    Siemens Putinowi stawia/buduje/finansuje pałace... [za polskie pieniądze!]

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 10. Data: 2015-10-14 18:58:43
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" mvlqmd$glr$...@n...news.atman.pl

> [...]
    > stać na leki. (dziś na czczo, w około 8 godzin po jedzeniu słodkich
    > płatków kukurydzianych zalewanych tłustym mlekiem, miałem 91 mg/dL

    http://leszekc.w.tkb.pl/Overmax/renta/bezcukrzycy/_M
    G16808.jpg
    ten pasek jest ,,skomplikowany'', ale postawić postaram się
    inny, nieco ;) prostszy; a i ten być może pstryknę jakoś lepiej

    koszt jednego takiego paska w Polsce to (w aptece, ze zniżką,
    z ,,refundacją'') około 25 groszy; jeden pomiar -- jeden pasek
    prawa strona do cukromierza, lewa -- do palca broczącego ;)
    krwią; długość paska -- około 35 mm

> [...]
    > (400 g) -- poza mlekiem, wszystko z Lidla... Wiem, że mało ;) jem, ale

    Ogólnie -- jedzenie dało ponad 1.1 kg ,,przychodu''.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'