eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Media społecznościowe a decyzje finansowe

Media społecznościowe a decyzje finansowe

2013-06-24 10:07

Media społecznościowe a decyzje finansowe

Media społecznościowe istotne przy podejmowaniu decyzji finansowych © WavebreakmediaMicro - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Polacy są otwarci na korzystanie z mediów społecznościowych przy podejmowaniu działań lub decyzji finansowych – wynika z międzynarodowego badania „Finansowy Barometr ING”, przeprowadzonego w 12 krajach. Ponad połowa respondentów z Polski dopuszcza możliwość skorzystania z serwisów takich jak Facebook i Twitter przy otwarciu konta, złożeniu reklamacji do instytucji finansowej lub podjęciu decyzji o zmianie banku.

Przeczytaj także: Oszczędzanie pieniędzy priorytetem

Szósta edycja kwartalnego badania Grupy ING „Finansowy Barometr ING”, zrealizowanego dla Grupy ING przez grupę badawczą IPSOS, została poświęcona postawom konsumentów wobec finansów, mediów społecznościowych oraz bankowości mobilnej w Polsce i na świecie. Poszczególne edycje badania dotyczą różnych obszarów finansów osobistych m.in kredytów hipotecznych i emerytur. Badanie zostało zrealizowane w dwunasty krajach m.in. w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Holandii i Turcji. W badaniu wzięło udział blisko 12 tysięcy respondentów.

W pytaniach odnoszących się do obecnej sytuacji materialnej gospodarstw domowych można zauważyć, że statystyczny Polak ocenia swoją bieżącą sytuację finansową lepiej niż przeciętny Europejczyk. W przypadku Polski tendencja jest jednak negatywna - rośnie przewaga osób, których sytuacja pogorszyła się. Polska dołączyła więc do pesymistów z Eurolandu. Wiele krajów wschodzących, takich jak Polska, przez długi czas opierało się spowolnieniu największych gospodarek, ale ożywienie na ich głównych rynkach eksportowych nie nadeszło w porę, a możliwości dalszego wspierania popytu krajowego wyczerpały się, więc dołek w naszym cyklu koniunkturalnym przypada dopiero teraz.

Badanie pokazało, że polski konsument jest bardzo ostrożny i zdyscyplinowany. Dość, że o wiele rzadziej kupuje impulsywnie niż większość z mieszkańców dwunastu krajów uczestniczących w badaniu, to jeszcze woli płacić gotówką, aby mieć większą kontrolę nad swoim budżetem. Pomimo tego, Polacy nie są zadowoleni ze sposobu w jaki kontrolują swoje wydatki. Może to wynikać z faktu, że jesteśmy wciąż społeczeństwem niezbyt zamożnym a więc duża cześć naszych wydatków to takie, bez których nie można się obejść (utrzymanie mieszkania, żywność, energia), a więc i poczucie panowania nad budżetem jest mniejsze.

fot. WavebreakmediaMicro - Fotolia.com

Media społecznościowe istotne przy podejmowaniu decyzji finansowych

Ponad połowa respondentów z Polski dopuszcza możliwość skorzystania z serwisów takich jak Facebook i Twitter przy otwarciu konta, złożeniu reklamacji do instytucji finansowej lub podjęciu decyzji o zmianie banku.


Może dlatego Polacy poszukując jak najniższych cen chętnie korzystają z mediów społecznościowych. Informacje w social media lub na forach internetowych są najbardziej pomocne przy podejmowaniu decyzji o kupnie artykułów AGD – 74 proc. osób deklaruje, że przekonały je do zakupu, a 29 proc. skłoniły do zrezygnowania z niego. Media społecznościowe są wykorzystywane stosunkowo rzadziej w przypadku produktów bankowych – do podjęcia decyzji o założeniu rachunku przekonały 59 proc. konsumentów planujących otworzyć konto bankowe – powiedział Rafał Benecki, Główny Ekonomista ING Banku Śląskiego.

fot. mat. prasowe

Wpływ sytuacji gospodarczej na sytuację finansową

W okresie ostatnich 3 miesięcy sytuacja finansowa połowy Polaków (50%) nie zmieniła się


Z badania „Finansowy Barometr ING” wynika, że w Polsce, a także w Rumunii i Turcji, media społecznościowe cieszą się względnie wysokim wskaźnikiem zaufania w porównaniu z Europą Zachodnią. Według nas, może to wynikać ze stosunkowo niskiego w tych krajach poziomu kapitału społecznego, czy też zaufania w ogóle. Media społecznościowe stają się także coraz bardziej znaczącym narzędziem dyscyplinującym producentów i usługodawców. Wyniki naszego badania pokazują, że za sprawą informacji z serwisów takich jak Facebook, część konsumentów rezygnuje z zakupu produktu lub usługi. Widoczna jest też skłonność do zgłaszania reklamacji tym kanałem. W rezultacie media społecznościowe mogą przyczynić się do konwergencji poziomu usług względem Europy Zachodniej - powiedział Grzegorz Ogonek, Ekonomista ING Banku Śląskiego.

fot. mat. prasowe

Osoby których sytuacja poprawiła się vs. pogorszyła się w ciągu ostatnich 3 miesięcy

W przypadku Polski tendencja jest negatywna - wciąż rośnie przewaga osób, których sytuacja pogorszyła się. Polska dołączyła więc do pesymistów z Eurolandu


Wybrane wyniki badania

Postawy konsumentów wobec finansów
  • W okresie ostatnich 3 miesięcy sytuacja finansowa połowy Polaków (51%) nie zmieniła się. Równocześnie co trzeci Polak (37%) zadeklarował, że obecna sytuacja gospodarcza przyczyniła się do pogorszenia jego sytuacji. Co dziesiąty (13%) przyznał, że odczuł poprawę. W sumie statystyczny Polak ocenia swoją bieżącą sytuację finansową nieco lepiej niż przeciętny Europejczyk.
  • Polacy nie szaleją na zakupach – regularnie na impulsywne zakupy pozwala sobie 22% respondentów z Polski. Rekordzistami pod tym względem są Turcy (45%) i Brytyjczycy (41%).
  • Co drugi respondent z Polski woli płacić gotówką za zakupy, ponieważ łatwiej jest mu zauważyć ile wydaje. Może dlatego że ma świadomość iż takim zakupom z użyciem karty towarzyszy mniejsze poczucie winy z powodu wydawania pieniędzy, niż wydając gotówkę. Tak uważa dwie piąte polskich respondentów (38%). 41% mniej zastanawia się nad ceną gdy płaci kartą.
  • Dwóch na pięciu Polaków (41%) deklaruje, że ciężko im związać koniec z końcem. To poniżej średniej dla wszystkich badanych krajów (45%). Największe problemy finansowe mają mieszkańcy południa Europy: Hiszpanie (57%), Włosi (54%) oraz Francuzi (54%).

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: