eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansowe › Usługi bankowe przez telefon: uwaga na oszustów

Usługi bankowe przez telefon: uwaga na oszustów

2013-01-02 00:12

Przeczytaj także: Telefon z banku? To może być kradzież tożsamości!


Jak sprawdzić, kim jest dzwoniący?

Składane przez telefon oferty mogą być godne uwagi i nie warto zbyt łatwo rezygnować z ich poznania. Jednak samo przedstawienie się dzwoniącego imieniem, nazwiskiem i nazwą banku to zbyt mało, by mieć pewność, że rzeczywiście reprezentuje on wskazaną instytucję finansową. W takiej sytuacji o swoje bezpieczeństwo można zadbać na kilka sposobów.

Najprostsze i najskuteczniejsze rozwiązanie jest niestety bardzo mało popularne. Polega ono na tym, że podpisując umowę z bankiem, klient ustala nie tylko hasła, którymi będzie się uwierzytelniał podczas kontaktów z bankiem przez Internet i telefon, ale także dodatkowe hasło, którym będą się posługiwać osoby dzwoniące w imieniu banku. Osoba, która tego hasła nie zna, na pewno nie jest przedstawicielem instytucji finansowej. Mimo prostoty i skuteczności tego zabezpieczenia, jest ono bardzo rzadko stosowane – mogą z niego korzystać klienciAlior Banku i Nordea Banku.

Gdy klient ma wątpliwości, czy dzwoniący rzeczywiście reprezentuje bank, może to zweryfikować, dzwoniąc do tej instytucji i potwierdzając, że konsultant o danym imieniu i nazwisku rzeczywiście tam pracuje. Ta metoda jest jednak skuteczna dopiero po spełnieniu dodatkowego warunku. Klient powinien pamiętać o sprawdzeniu, czy podany przez dzwoniącego numer, pod którym można dokonać takiej weryfikacji, rzeczywiście należy do banku. Nietrudno jest tak zorganizować oszustwo, by pod podawanym przez przestępcę numerem telefonu dyżurował jego wspólnik. Aby sprawdzenie miało sens, klient powinien mieć pewność, że dzwoni do banku. Ten warunek będzie spełniony, jeśli połączy się np. z infolinią, której dane kontaktowe znajdzie na stronie internetowej banku lub na wyciągu z konta. Natomiast próby sprawdzania dzwoniącego pod numerem, którego autentyczności nie można potwierdzić, w żaden sposób nie zwiększają bezpieczeństwa.

W dobrze zorganizowanym banku powinna istnieć jeszcze jedna możliwość. Jeżeli klient nie jest pewny, że rozmawia z przedstawicielem banku, a chce poznać przygotowaną dla niego propozycję, powinien mieć możliwość umówienia się na rozmowę na jej temat w wybranym oddziale banku. Zdecydowana większość banków, które prezentują przez telefon spersonalizowane oferty, umożliwia klientowi umówienie się na rozmowę w placówce.

Znacznie gorzej wykorzystywany jest inny bezpieczny kanał komunikacji, jakim jest wewnętrzna poczta wbudowana w system bankowości internetowej. Gdyby bank wcześniej przesłał swoją propozycję tą drogą, a dopiero potem reprezentujący go konsultant zadzwonił ze szczegółowymi informacjami, byłoby to bardzo solidne potwierdzenie, że dzwoniący rzeczywiście reprezentuje instytucję finansową. Niestety, spośród banków, które odpowiedziały na pytania Idea Expert, tylko ING przyznał, że wykorzystuje możliwość informowania klientów o przygotowanych dla nich propozycjach za pośrednictwem systemu bankowości internetowej – i to tylko w przypadku niektórych ofert.

14 zasad bezpiecznych kontaktów telefonicznych z bankiem według Związku Banków Polskich
  • Bank musi Cię zidentyfikować i uwierzytelnić Twoją tożsamość
  • Swoja tożsamość możesz potwierdzać u konsultanta lub wykorzystując
    udostępnione przez bank systemy i urządzenia
  • Opis metod identyfikacji i autoryzacji znajdziesz w dokumentacji bankowej
  • Żądaj informacji o aktualnych numerach serwisów bankowych
  • Zawsze masz prawo sprawdzić, czy telefonuje do Ciebie bank
  • Bank nigdy nie pyta telefonicznie o dane wrażliwe nie służące do bezpośredniej
    identyfikacji tożsamości
  • Podczas rozmowy bank może posługiwać się Twoimi danymi osobowymi
  • Nie dzwoń na numery, których autentyczności nie jesteś pewien
  • Nie każda rozmowa z bankiem wymaga uwierzytelnienia
  • Twoja rozmowa z bankiem może być nagrywana
  • Telefonu z banku spodziewaj sie w dni robocze w godzinach dziennych
  • Starannie przechowuj swoje dane identyfikacyjne i uwierzytelniające
  • Dbaj o poufność danych w trakcie kontaktu z bankiem
  • Wprowadź do swojego telefonu komórkowego telefony do swojego banku

Piotr Ceregra,

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: