Niższa opłata interchange niekorzystna dla użytkowników kart
2012-10-17 00:05
Niższa opłata interchange w Hiszpanii niekorzystna dla użytkowników kart © Studio DER - Fotolia.com
Przeczytaj także: Niższe opłaty interchange od płatności kartami
W grudniu 2005 r. największe hiszpańskie stowarzyszenia handlowe i organizacje kart płatniczych podpisały, wymuszoną przez rząd, umowę o obniżeniu opłat z tytułu transakcji dokonywanych kartami płatniczymi (tzw. opłat interchange) na okres pięciu lat (2006-2010). W konsekwencji opłaty interchange spadły średnio o 57,3%, co w liczbach bezwzględnych dało 3329 mld EUR w ciągu pięciu lat. Obniżenie opłaty interchange doprowadziło do zmniejszenia - średnio o 51,3% - opłat za obsługę akceptanta (Merchant Service Charges - MSC), które handlowcy ponoszą w związku z akceptowaniem kart. W liczbach bezwzględnych była to kwota o 2749 mld EUR w ciągu pięciu lat. Jednocześnie, w ciągu pięciu lat objętych badaniami, koszty ponoszone przez klientów – użytkowników kart (roczne opłaty za kartę) wzrosły o 50%, co w liczbach bezwzględnych dało kwotę 2350 mld EUR.fot. Studio DER - Fotolia.com
Niższa opłata interchange w Hiszpanii niekorzystna dla użytkowników kart
Drożej dla użytkowników kart
Jak pokazało badanie, obniżenie opłaty interchange spowodowało wzrost opłat za karty i zmniejszenie korzyści związanych z ich użytkowaniem. Emitenci kart - chcąc zrekompensować sobie spadek przychodów z tytułu opłaty interchange, którą wcześniej płacili akceptanci (3329 mld EUR w ciągu pięciu lat) – podnieśli opłaty za użytkowanie kart, aby móc pokryć koszty związane z ich obsługą. W konsekwencji - roczne opłaty ponoszone przez klientów za standardowe czterostronne karty płatnicze wzrosły o ponad 50%, co dało łącznie 2350 mld EUR w ciągu pięciu lat. Podniesiono również inne opłaty, np. za przyznanie salda debetowego, ograniczono też programy premiowe i promocyjne dołączane do kart. W rezultacie - hiszpańscy klienci muszą płacić więcej, otrzymując w zamian mniejsze korzyści związane z użytkowaniem kart, mówi prof. Gustavo Matias, współautor badania.
Brak korzyści na klientów
Głównymi beneficjentami obniżenia opłat interchange byli w Hiszpanii handlowcy. W pięcioletnim okresie obowiązywania umowy zyskali dzięki obniżeniu opłat 2749 mld EUR. Niestety – nie ma dowodów na to, aby choć część tych oszczędności została przeniesiona na klientów - w postaci obniżonych cen lub lepszej jakości świadczonych usług. Ani handlowcy, ani odpowiedzialne ministerstwa, ani urząd ds. konkurencji, ani hiszpański bank centralny czy hiszpański główny urząd statystyczny, nie potrafiły przedstawić empirycznych dowodów na korzyści, które klienci mieliby w jakikolwiek sposób odnieść w wyniku obniżenia opłat interchange, mówi prof. Matias.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Opłata interchange: płatności kartą mniej opłacalne
-
MasterCard obniża opłaty interchange w urzędach
-
Opłata interchange w transakcjach bezgotówkowych
-
Odrzucona płatność kartą - co dalej?
-
Biedronka wprowadzi płatność kartą?
-
Płatności kartą: jak kontrolować wydatki?
-
Karty płatnicze to bezpieczeństwo i wygoda
-
Limit płatności gotówką w 2024 r. dla firm pozostanie na poziomie 15 tys. zł
-
Płatności elektroniczne: jak wypadamy na tle innych 13 krajów?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)