eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › RPP a projekt ustawy budżetowej na 2011

RPP a projekt ustawy budżetowej na 2011

2010-11-02 13:21

Przeczytaj także: Projekt ustawy budżetowej na 2014 r. w opinii BCC


VI. Potrzeby pożyczkowe oraz dług publiczny

22. Projekt Ustawy budżetowej na rok 2011 przewiduje redukcję potrzeb pożyczkowych netto budżetu państwa z poziomu 79,1 mld zł w 2010 r. do 57,1 mld zł w 2011 r., po ich dynamicznym wzroście w latach 2008-2010. Ocena tendencji w kształtowaniu się tej kategorii budżetowej w porównaniu do lat ubiegłych jest utrudniona ze względu na wystąpienie czynników jednorazowych oraz wprowadzenie zmiany systemowej. Czynniki te istotnie wpływają na kształtowanie się poziomu potrzeb pożyczkowych netto budżetu państwa w bieżącym i przyszłym roku. Po pierwsze, planowany poziom przychodów z prywatyzacji w latach 2010-2011 jest znacząco wyższy niż w latach ubiegłych. Ponadto, zmniejszono odpisy z przychodów brutto z prywatyzacji na rzecz Funduszu Reprywatyzacji oraz Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców, co skutkuje wzrostem udziału przychodów netto w przychodach brutto. Po drugie, w kierunku zmniejszenia potrzeb pożyczkowych netto w 2010 r. oddziałuje przekazanie do FUS środków z Funduszu Rezerwy Demograficznej. Analogiczna operacja planowana jest także w 2011 r. Po trzecie, w 2009 r. dokonano zmiany systemowej, w wyniku której ciężar finansowania inwestycji zawartych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012 został przeniesiony z budżetu państwa na Krajowy Fundusz Drogowy, co wpłynęło na zmniejszenie poziomu potrzeb pożyczkowych budżetu państwa.

23. Redukcja potrzeb pożyczkowych netto budżetu państwa w 2011 r., w skali zaplanowanej w projekcie Ustawy, jest obarczona pewnymi ryzykami. Zmniejszenie potrzeb pożyczkowych będzie warunkowane w dużej mierze planową realizacją wpływów z prywatyzacji oraz pozyskaniem dodatkowych środków w wysokości 19,8 mld zł w wyniku poprawy zarządzania płynnością w sektorze publicznym.

24. RPP zaznacza również, że uregulowania prawne, wprowadzające możliwość gromadzenia wolnych środków na rachunku Ministra Finansów, są obecnie na wstępnym etapie ścieżki legislacyjnej, co niesie pewne ryzyko dla powodzenia tego przedsięwzięcia. Projekt nowelizacji Ustawy o finansach publicznych będzie uzupełniony odpowiednimi rozporządzeniami Ministra Finansów, które stworzą ramy działania nowego mechanizmu zarządzania płynnością. Niektóre z przewidywanych rozwiązań mogą osłabić bodźce do oszczędnego gospodarowania przez jednostki objęte tym mechanizmem. Miałoby to negatywny wpływ na deficyt budżetowy i dług publiczny w dłuższej perspektywie.

25. Według projektu Ustawy budżetowej na rok 2011, państwowy dług publiczny w 2011 r. ukształtuje się na poziomie 54,2% PKB. Istnieje zatem poważne ryzyko przekroczenia przez dług publiczny drugiego progu ostrożnościowego, zapisanego w Ustawie o finansach publicznych. Utrzymaniu państwowego długu publicznego w 2011 r. poniżej 55% PKB może zagrozić szereg czynników: i) ewentualna deprecjacja złotego wobec głównych walut, ii) niższy od zaplanowanego wzrost PKB, iii) niewykonanie planu przychodów z prywatyzacji czy też pozyskanie mniejszych od prognoz dodatkowych środków w wyniku działania nowego mechanizmu zarządzania płynnością, iv) wyższy od przewidywań deficyt jednostek samorządu terytorialnego w bieżącym i przyszłym roku.

poprzednia  

1 ... 6 7

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: