eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Social lending coraz popularniejszy

Social lending coraz popularniejszy

2009-07-07 08:15

Social lending to nowy trend na polskim rynku produktów finansowych. Choć dopiero raczkuje, wszystko wskazuje na to, że w Polsce trafił na podatny grunt. Czy jest to korzystniejszy model pożyczania i inwestowania, niż ten który proponują tradycyjne instytucje finansowe? Zdaniem portalu Inwestycje.pl wszystko zależy od przyjętej strategii i sposobu jej realizacji.

Przeczytaj także: Media o serwisach social lending

Social lending określany jako pożyczki społecznościowe, polega na zawieraniu transakcji pożyczek bezpośrednio między potrzebującymi gotówki a inwestorami, bez pośrednictwa banków. Inwestorzy są kojarzeni z osobami potrzebującymi pożyczki przez portal internetowy. Pożyczka jest rozdzielana na wielu inwestorów tak, aby zminimalizować ryzyko. Portal internetowy za pomocą którego doszło do transakcji może, ale nie musi uczestniczyć w wypłacie pożyczki i późniejszych spłatach.

Portal Inwestycje.pl zauważa, iż serwisy typu social lending nie są nowością. Ta moda przywędrowała do nas z Zachodu. Debiutantem na polskim rynku social lending był Kokos.pl. Kilka miesięcy później wystartował drugi serwis Finansowo.pl, niedługo po nim trzeci – Monetto.pl. W styczniu 2009 roku wystartował kolejny portal oferujący możliwość zawierania umów pożyczkowych i inwestycyjnych pomiędzy użytkownikami internetu - Smava.pl (odpowiednik niemieckiej platformy smava.de). Od samego początku ich pojawienie się na polskim rynku usług finansowych wzbudzało dużo emocji.

Według raportu przeprowadzonego przez Gemius, 25% internautów jest świadomych czym są sieci pożyczkowe i jak działają tego typu serwisy. 24% spośród biorących udział w badaniu rozważałoby social lending jako źródło pożyczki, natomiast 8,5% zainwestowałoby w pożyczki społecznościowe.

Zdaniem ekspertów, tak dobra aklimatyzacja tego trendu na polskim rynku produktów finansowych to duże zaskoczenie. - To niespodzianka, gdyż od dawien dawna wiadomo, że kto jak kto, ale Polak Polakowi nie zaufa. „Social lending” nad Wisłą, na początku za sprawą serwisu kokos.pl, jednak ruszył i cieszy się coraz większą popularnością zarówno wśród pożyczkobiorców, jak i pożyczkodawców. Okazuje się, że albo zaczęliśmy sobie bardziej ufać, albo górę wzięła chęć zysku obu stron transakcji i na to drugie bym stawiał – mówi Marek Nienałtowski, Główny Analityk Money Expert SA.

Serwis Inwestycje.pl podaje, iż przeciętna osoba zainteresowana pożyczką poprzez serwisy social lending to częściej mieszkaniec wsi w wieku ponad 35 lat. Zazwyczaj są to osoby o niskich dochodach - ok. 1/3 z nich zarabia pomiędzy 500 - 1000 zł. Druga, nieco mniejsza grupa pożyczkobiorców (ok.1/4) to osoby zarabiające powyżej 2500 zł. Osoby skłonne do inwestycji to (istotnie częściej aniżeli pożyczkodawcy) młodzi ludzie między 18 a 25 rokiem życia, zarabiający od 1000 do 1500 złotych. Są to osoby zarówno z dużych jak i małych miast oraz wsi.

 

1 2

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: