Konto osobiste w banku nie tak łatwo przenieść?
2009-05-08 14:06
Przeczytaj także: Przeniesienie konta: małe zainteresowanie
Związek Banków Polskich idąc śladem Komisji Europejskiej planuje dostosowanie przepisów i najpóźniej w czerwcu wyda stosowną rekomendację, która zobowiąże bank do pomocy klientowi w przeniesieniu rachunku bankowego do innego banku, o ile tylko ten wyrazi taką chęć. Jak wynika z komunikatu ZBP, na pełne dostosowanie się do nowych przepisów banki będą miały pół roku.Możliwość zmiany dostawcy usług nie jest w Polsce nowością. Dotyczy to już m.in. rynku energii, telefonii stacjonarnej, a przede wszystkim telefonii komórkowej. W tej ostatniej branży po dość nieśmiałym początku obserwować można spory ruch. Prym wiedzie operator Play, który w swoich reklamach zapewnia załatwienie wszelkich formalności związanych z przeniesieniem numeru podczas jednej wizyty w salonie.
W bankowości znany jest kredyt refinansowy, czyli zaciągnięcie kredytu hipotecznego na spłatę kredytu w innych banku. W praktyce oznacza to zmianę kredytobiorcy. Posiadacze kart kredytowych również mogą skorzystać z ofert przeniesienia karty do innego banku z zachowaniem przywilejów, a nawet mogą liczyć na wyższy limit zadłużenia. Po kredytach i kartach przyszła widać kolei na konta osobiste.
Nic za darmo
Można być niemal pewnym, że banki nie oddadzą łatwo swoich klientów. Będą też opóźniać cały proces przeniesienia konta, byleby maksymalnie zarobić na klientach. Niewykluczone, że wraz z wejściem w życie nowych przepisów, tabele opłat i prowizji powiększą się o ekstra opłaty.
Pierwsze "haczyki" zapisane drobnym druczkiem już są.
Jak można wyczytać z informacji prasowych ZBP przeniesienie konta będzie:
- możliwe bezpłatnie, o ile klient posiada je minimum rok,
- możliwe za zgodą banku, o ile do konta przyznany jest debet.
Już te dwa wymogi stawiane klientom pokazują, że określenie "banki pomogą przenieść rachunek" może być nieco na wyrost. Bliżej mu raczej do "dadzą możliwość", o ile klient spełni dodatkowe warunki. Oferta przeniesienia konta skierowana jest raczej dla osób, które korzystają z rachunku osobistego od dłuższego czasu i ograniczają się do najprostszych operacji, jak np. otrzymywanie na konto wynagrodzenia, a następnie podejmowanie pieniędzy w bankomacie.
Przeniesienie konta to wbrew pozorom operacja znacznie bardziej złożona, niż przeniesienie numeru telefonu do innego operatora. Przy zachowaniu numeru telefonu jedyną odczuwalną różnicą są nieco niższe rachunki i nowe logo na fakturze. Przenosiny konta natomiast, to nie tylko nowy numer rachunku, to także nowe karty płatnicze, debety, linie kredytowe, lokaty terminowe, na nowo ustalone płatności, jak zlecenia stałe, polecenia zapłaty i przede wszystkim historia klienta, którą budujemy w banku podczas całego okresu użytkowania konta.
Wszystkie w/w sprawy mamy zazwyczaj odpowiednio zdefiniowane. Usprawniamy w ten sposób zarządzanie naszymi pieniędzmi. Jako stali klienci banku X, możemy liczyć na niższe oprocentowanie kredytów, wyższe oprocentowanie lokat itp. To wszystko wymierne korzyści finansowe. Konta osobiste to coraz bardziej funkcjonalne narzędzia. Możemy łączyć je z rachunkami oszczędnościowymi, co zwiększa stan naszych oszczędności. Coraz częściej umożliwiają również zakup jednostek funduszy inwestycyjnych i akcji.
oprac. : Tomasz Bar / FinanseOsobiste.pl
Przeczytaj także
-
5527 wniosków o przeniesienie konta bankowego w I kw. 2023 r.
-
4859 wniosków o przeniesienie konta bankowego w IV kw. 2022 r.
-
4303 wnioski o przeniesienie konta bankowego w III kw. 2022 r.
-
4704 wnioski o przeniesienie konta bankowego w II kw. 2022 r.
-
Przeniesienie konta bankowego: 5 170 wniosków w I kw. 2022 r.
-
Tylko 3802 wniosków o przeniesienie konta bankowego w III kw. 2021 r.
-
Przeniesienie konta bankowego: 6 435 wniosków w IV kw. 2020 r.
-
KIR: mało chętnych na przeniesienie konta bankowego
-
KIR: przeniesienie konta bankowego coraz popularniejsze