eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansowe › Jakie są wady i zalety franchisingu?

Jakie są wady i zalety franchisingu?

2009-05-05 14:13

Przeczytaj także: Współpraca franczyzowa: jak zacząć?


IPO.pl podkreśla jednak duże zalety związane z korzystaniem z tej formy finansowania działalności z punktu widzenia biorcy. Może on skorzystać ze sprawdzonej już wiedzy oraz doświadczenia podmiotów działających w sieci. Biorca ma dostęp do wykwalifikowanych doradców zajmujących się zarządzaniem zasobami ludzkimi, obszarem finansów, dzięki temu może skorzystać z ich pomocy i w ten sposób usprawnić swoją działalność. Bardzo często franchisodawca organizuje różne szkolenia oraz zapewnia ciągły dostęp do wiedzy. Biorca uzyskuje możliwość korzystania ze znaku firmowego, który często ma już ukształtowany wizerunek na rynku. Stąd istnieje konieczność dbania o renomę danej marki, jak i firmy. Członkowie wewnątrz sieci sprzedają sobie nawzajem rożne produkty po korzystnych cenach, jak również umożliwiają stosowanie odroczonych terminów płatności, co przekłada się na wzrost konkurencyjności tych podmiotów. Dawca gwarantuje często dodatkową pomoc w pozyskiwaniu zewnętrznych źródeł finansowania. Uczestnictwo w sieci wpływa znacznie na efektywniejszą kontrolę kosztów oraz uproszczenie struktury zarządzania oraz podejmowania decyzji.

Należy też rozważyć wady, jak i zalety z punktu widzenia franchisodawcy. W dobie globalizacji przedsiębiorstwa dążą do funkcjonowania na różnych rynkach zbytu, często rozproszonych terytorialnie, co umożliwia omawiana forma. Istnieje możliwość działania na różnych obszarach, przy jednoczesnym zaangażowaniu środków biorcy. Nie ponosi się w ten sposób praktycznie większych kosztów związanych z rozbudową firmy. Dawca nie musi dysponować dużą wiedzą o funkcjonowaniu rynków lokalnych, gdyż to ryzyko jest transferowane na biorcę. Metoda ta umożliwia rozpowszechnienie wizerunku danej marki w różnych krajach, a zarazem stwarza dodatkowe źródła dochodu związanego z wnoszeniem opłaty licencyjnej przez biorcę.

Do mankamentów stosowania tej metody z punktu widzenia franchisodawcy należy stosunkowo mała kontrola nad podmiotami współpracującymi w ramach sieci. W przypadku upadłości jednego z nich może to wpłynąć na utratę wizerunku całej sieci. Zdarza się również, że biorca wykorzystuje dany znak firmowy do innych celów niż jest to przewidziane w umowie. W gestii dawcy leży opracowanie podręcznika operacyjnego, który ustala zasady funkcjonowania biorców, często jest trudno określić jednolite standardy, aby uzyskać jak największe korzyści dla całej sieci. Franchisobiorcy z kolei zawyżają często koszty albo zaniżają obroty, co wpływa znacząco na zmniejszenie dochodów.

Franchising oznacza więc dostęp do nowej formy finansowania działalności gospodarczej. Należy jednak wcześniej zastanowić się nad tym, czy jesteśmy w stanie zrezygnować z pewnej swobody działania. Oprócz posiadania początkowego kapitału należy również wykazywać się duża znajomością branży lokalnej. Warto więc najpierw przeanalizować wszelkie korzyści, jak i koszty związane z tą formą finansowania - podsumowują eksperci z portalu IPO.pl.

Przeczytaj także: Franczyza bankowa 2012-2013 Franczyza bankowa 2012-2013

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: