eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › W Polsce jest miejsce na nowe banki

W Polsce jest miejsce na nowe banki

2008-03-06 12:22

Warszawa, 25 lutego 2008 - Według konsultantów firmy doradczej Deloitte na polskim rynku bankowym wciąż jest miejsce na nowe projekty bankowe. Analiza rynku oraz wnioski płynące z rozwoju banków, które powstały w Polsce w ostatnich latach pokazują, że nowe, zapowiadane projekty mogą zdobyć znaczącą pozycję. Dotychczasowe doświadczenia oraz analiza obecnej sytuacji na rynku pokazują, że koszt uruchomienia od podstaw średniej wielkości banku waha się od 320 milionów do 1 miliarda złotych.

Przeczytaj także: PKO BP spadnie na drugie miejsce

W styczniu 2008 w Komisji Nadzoru Finansowego znajdowały się wnioski 14 zagranicznych instytucji kredytowych o możliwość rozpoczęcia działalności na terytorium Polski w formie oddziału bankowego oraz trzy wnioski o nową licencję bankową.

W Polsce tylko 48% osób posiada konto bankowe, podczas gdy średnia starych krajów Unii Europejskiej to 74%. Wartość kredytów dla przedsiębiorców i gospodarstw domowych stanowi w Polsce 32% PKB, podczas gdy średnia krajów strefy euro to aż 99% PKB. Podobnie, w przypadku kredytów na cele mieszkaniowe różnica ta jest istotna. W Polsce stanowią one niecałe 9% PKB, natomiast średnia krajów strefy euro to blisko 40% ich PKB.

Wysokość kapitału potrzebnego na uruchomienie banku zależy od przyjętego modelu biznesowego (m.in. modelu dystrybucji), docelowego segmentu rynku oraz planowanej skali działalności. Jednym z kluczowych kosztów uruchomienia nowego banku jest koszt intensywnej akcji promocyjnej. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że trzeba na ten cel przeznaczyć kwotę od 30 do 50 milionów złotych w pierwszym roku.

W obecnej sytuacji na rynku pracy, a także z uwagi na duże zmiany na rynku bankowym, należy spodziewać się także dużo wyższych nakładów związanych z pozyskaniem profesjonalnej kadry. Pracownicy mają dziś coraz większe znaczenie w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Przy dużej liczbie nowych projektów musi to przekładać się na wzrost wynagrodzeń w tym sektorze. Coraz istotniejszy koszt stanowią także szkolenia kadr.

Każdy nowopowstający bank musi mieć także kapitał niezbędny do finansowania strat z działalności banku do momentu uzyskania dodatniego wyniku oraz zapewnić środki na uruchomienie i kontynuowanie akcji kredytowej, pamiętając jednocześnie o spełnieniu wymagań kapitałowych narzuconych regulacyjnie.

Znaczącą pozycją finansowania nowego projektu jest także koszt budowy sieci oddziałów. Obecnie istniejące modele to tradycyjne, duże oddziały o powierzchni powyżej 100 m2, zatrudniające powyżej 10 osób, tzw. „Mc” oddziały o powierzchni 50-70 m2, zatrudniające 5-7 osób lub tzw. „standy” o powierzchni 10-20 m2, zatrudniające 2 osoby. W zależności od przyjętego modelu sieci oddziałów, koszt każdego z nich może wynosić od 200 tys., do 1,5 miliona złotych. Do często wykorzystywanego sposobu zwiększenia możliwości dystrybucji produktów bankowych należy budowa sieci opartej na franszyzie lub współpraca z pośrednikami finansowymi.

Istotną część wydatków związanych z budową nowego przedsięwzięcia stanowi koszt systemów IT (głównie: centralnego, wsparcia zarządzania sprzedażą, systemu do obsługi procesu kredytowego wraz z narzędziem scoringowym oraz zarządzaniem dokumentacją w procesie).

oprac. : Maciej Ziętara / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: