W Polsce jest miejsce na nowe banki
2008-03-06 12:22
Przeczytaj także: PKO BP spadnie na drugie miejsce
W styczniu 2008 w Komisji Nadzoru Finansowego znajdowały się wnioski 14 zagranicznych instytucji kredytowych o możliwość rozpoczęcia działalności na terytorium Polski w formie oddziału bankowego oraz trzy wnioski o nową licencję bankową.W Polsce tylko 48% osób posiada konto bankowe, podczas gdy średnia starych krajów Unii Europejskiej to 74%. Wartość kredytów dla przedsiębiorców i gospodarstw domowych stanowi w Polsce 32% PKB, podczas gdy średnia krajów strefy euro to aż 99% PKB. Podobnie, w przypadku kredytów na cele mieszkaniowe różnica ta jest istotna. W Polsce stanowią one niecałe 9% PKB, natomiast średnia krajów strefy euro to blisko 40% ich PKB.
Wysokość kapitału potrzebnego na uruchomienie banku zależy od przyjętego modelu biznesowego (m.in. modelu dystrybucji), docelowego segmentu rynku oraz planowanej skali działalności. Jednym z kluczowych kosztów uruchomienia nowego banku jest koszt intensywnej akcji promocyjnej. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że trzeba na ten cel przeznaczyć kwotę od 30 do 50 milionów złotych w pierwszym roku.
W obecnej sytuacji na rynku pracy, a także z uwagi na duże zmiany na rynku bankowym, należy spodziewać się także dużo wyższych nakładów związanych z pozyskaniem profesjonalnej kadry. Pracownicy mają dziś coraz większe znaczenie w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Przy dużej liczbie nowych projektów musi to przekładać się na wzrost wynagrodzeń w tym sektorze. Coraz istotniejszy koszt stanowią także szkolenia kadr.
Każdy nowopowstający bank musi mieć także kapitał niezbędny do finansowania strat z działalności banku do momentu uzyskania dodatniego wyniku oraz zapewnić środki na uruchomienie i kontynuowanie akcji kredytowej, pamiętając jednocześnie o spełnieniu wymagań kapitałowych narzuconych regulacyjnie.
Znaczącą pozycją finansowania nowego projektu jest także koszt budowy sieci oddziałów. Obecnie istniejące modele to tradycyjne, duże oddziały o powierzchni powyżej 100 m2, zatrudniające powyżej 10 osób, tzw. „Mc” oddziały o powierzchni 50-70 m2, zatrudniające 5-7 osób lub tzw. „standy” o powierzchni 10-20 m2, zatrudniające 2 osoby. W zależności od przyjętego modelu sieci oddziałów, koszt każdego z nich może wynosić od 200 tys., do 1,5 miliona złotych. Do często wykorzystywanego sposobu zwiększenia możliwości dystrybucji produktów bankowych należy budowa sieci opartej na franszyzie lub współpraca z pośrednikami finansowymi.
Istotną część wydatków związanych z budową nowego przedsięwzięcia stanowi koszt systemów IT (głównie: centralnego, wsparcia zarządzania sprzedażą, systemu do obsługi procesu kredytowego wraz z narzędziem scoringowym oraz zarządzaniem dokumentacją w procesie).
oprac. : Maciej Ziętara / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Więcej postępowań sądowych z udziałem banków?
-
Bankowość elektroniczna nie wystarcza. Klienci potrzebują oddziałów
-
Redukcja kosztów priorytetem dla banków
-
Najlepsze banki 2020 wg klientów
-
Finansowe tygrysy V4
-
PKO BP po fuzji z Nordea w dobrej kondycji
-
Instytucje finansowe: przetasowania w światowej czołówce
-
Po co nam unia bankowa?
-
Najlepsze banki II poł. 2013 r.