Konta i usługi bankowe z jakich korzystają Polacy
2007-03-22 13:14
Przeczytaj także: Nowa oferta Toyota Bank
Najpopularniejszym produktem finansowym są konta osobiste. Według TNS OBOP posiadanie konta bankowego deklaruje 57 proc. Polaków powyżej 15 roku życia.Polacy najczęściej posiadają konta w bankach tradycyjnych: PKO BP, Pekao S.A. i Banku Spółdzielczym.
Z kont internetowych korzysta 16 proc. klientów. Klienci korzystają z kont nie tylko w bankach wirtualnych ( tu liderem jest jak zawsze mBank, który w 2006 roku odnotował bardzo duży przyrost kont), ale także z e-kont w bankach tradycyjnych. Najwięcej rachunków internetowych prowadzi mBank, ale drugi na liście jest PKO BP. Choć e-kont przybywa, to jednak nadal wielu internautów nie korzysta z opcji dostępu do konta przez Internet, a nawet nie wie, że ma taką możliwość.
Najbardziej znane klientom banków są tradycyjne usługi w ramach konta takie jak: debet, kredyt, karta płatnicza, przelew, możliwość wypłaty gotówki z bankomatu. Tylko połowa klientów wie, że może ubiegać się o kartę kredytową. Usługi najmniej popularne to: dostęp do konta przez Internet, SMS i infolinię.
Z kart płatniczych korzysta 66 proc. posiadaczy kont osobistych, a z kart kredytowych – 16 proc. Z kredytu odnawialnego w koncie korzysta 25 proc. klientów, a z debetu aż 34 proc. Tymczasem debet czy kredyt odnawialny są oprocentowane stosunkowo wysoko. Klienci pożyczający pieniądze na krótki okres powinni korzystać raczej z kart kredytowych, ponieważ mogą wtedy skorzystać z okresu nieoprocentowanego kredytu (nawet ponad 50 dni).
Z kont bankowych przez Internet korzystają przede wszystkim ludzie młodzi – co trzecia osoba w wieku od 20 do 39 lat. Są one najbardziej popularne wśród osób z wykształceniem wyższym, wśród uczniów, studentów, osób na stanowiskach kierowniczych, specjalistów, przedsiębiorców, o dochodach wyższych niż przeciętne. Z dostępu do konta internetowego korzystają najczęściej ci, którzy mają Internet w domu – 35 proc. oraz częściej kobiety (18 proc.) niż mężczyźni (13 proc.).
oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Obrót bezgotówkowy: już 12 mln Polaków ma bankowość mobilną
-
Banki: plus za bankowość elektroniczną, minus za personalizację
-
Bankowość online i obrót bezgotówkowy I kw. 2019
-
Bankowość online i obrót bezgotówkowy IV kw. 2018
-
Bankowość online i obrót bezgotówkowy III kw. 2018
-
Coraz mniej banków, coraz wyższe opłaty
-
Bankowość online i obrót bezgotówkowy II kw. 2018
-
Bankowość online i obrót bezgotówkowy I kw. 2018
-
Bankowość online i obrót bezgotówkowy IV kw. 2017