eGospodarka.pl

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansowe › Faktoring: 9 zasad ochrony należności

Faktoring: 9 zasad ochrony należności

2006-12-06 13:55

Polskie przedsiębiorstwa szybko przyzwyczaiły się do standardów nowoczesnej gospodarki światowej, w której dominują umowy z odroczonym terminem płatności. Aby skutecznie konkurować w zjednoczonej Europie, nie sposób od nich uciec. Ważne jednak, by umieć chronić swoje należności.
Dobrze zarządzana firma łatwo poradzi sobie z zaplanowaniem budżetu, odpowiednio korygując planowane terminy wpłaty należności - chyba, że kontrahenci firmy stracą płynność finansową. Na szczęście wielu problemów z chronicznie niewydolnym partnerem biznesowym można uniknąć. Mariusz Wiśniewski, dyrektor sprzedaży Bibby Factors Polska, daje dziesięć rad, które pomagają chronić należności w małym i średnim przedsiębiorstwie.

1. Weryfikacja najpierw, umowa później

Z doświadczenia firm faktoringowych wynika, że większość przedsiębiorców ma problemy z tymi kontrahentami, których kondycji finansowej nie sprawdzono przed podpisaniem umowy o współpracy. Koniecznie sprawdź odbiorcę, zanim podpiszesz z nim umowę! Stosownych informacji o jego wiarygodności mogą dostarczyć tak zwane wywiadownie gospodarcze, Krajowy Rejestr Długów, a także liczne stowarzyszenia branżowe. W weryfikacji potencjalnych partnerów biznesowych pomagają też faktorzy.

2. Zrób wizję lokalną

Ważnym elementem weryfikacji jest sprawdzenie na własne oczy, czy potencjalny kontrahent faktycznie mieści się pod adresem, który podaje. Czynność ta nie zajmuje zazwyczaj dużo czasu. Jeżeli kontrahent mieści się za granicą, wystarczy zwrócić się o pomoc do instytucji finansowych, które współpracują ze swoimi odpowiednikami w innych krajach.

3. Współpracuj z konkurencją

Rywalizacja biznesowa powinna się toczyć w oparciu o jakość produktów i usług, a nie ukrywanych, istotnych informacji. Komunikuj się z konkurencją, by poznać nieuczciwych płatników. Wymiana informacji sprzyja wszystkim tak samo. Jeżeli dziś Twój konkurent straci kilkaset tysięcy złotych przez znanego Ci złego odbiorcę - skorzystasz, ale krótkoterminowo. Jutro ktoś inny oszuka Twoją firmę, jednak Ty nie będziesz mógł oczekiwać, że ktokolwiek Cię wcześniej ostrzeże. W krajach zachodnich przedsiębiorstwa dawno zauważyły, że na nieszczęściu konkurencji można zyskać rzadziej niż by się wydawało. Na braku współpracy najwięcej zyska oszust.

4. Duży nie znaczy lepszy

Z pozoru mogłoby się wydawać, że duży, międzynarodowy koncern będzie pewnym partnerem biznesowym. Najczęściej tak właśnie jest, ale wielkość i renoma nie powinny uśpić niczyjej czujności. Historia współpracy niedużych polskich przedsiębiorstw z wielkimi sieciami handlowymi nie zawsze układała się idealnie. Dużego partnera warto sprawdzić tak samo, jak małego i niepozornego.

 

1 2

następna

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: