BLIK w IV kw. 2018 r.
2019-02-20 10:56
Płatność telefonem © ChenPG - Fotolia.com
Przeczytaj także: BLIK w III kw. 2018 r.
Rekordowy 4 kwartał
BLIK ma powody do zadowolenia. 4 kwartał minionego roku udało mu się zamknąć nie tylko pokaźnymi wzrostami, ale wręcz rekordami w każdym z kanałów, w których jest dostępny. 25,3 mln spośród 33,7 mln transakcji zrealizowanych od października do grudnia 2018 stanowiły płatności w internecie (wzrost o niemal 300 proc. względem 4 kw. 2017), a więc 75 proc. całości operacji BLIKIEM.
– BLIK staje się pierwszym wyborem przy płatnościach w e-commerce. Oprócz tego, że jest już powszechnie dostępny, to także dzięki kolejnym innowacjom jakie wprowadzamy wspólnie z bankami, jest najwygodniejszą metodą płatności w sieci – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.
Drugim kanałem, w którym Polacy nader chętnie sięgają po BLIKA są bankomaty - wpłaty i wypłaty z maszyn odpowiadały za 13 proc. wszystkich transakcji w 4 kwartale. Skorzystaliśmy z tej funkcjonalności BLIKA przeszło 4,4 mln razy, co w ujęciu rocznym oznacza wzrost rzędu 183 proc.
fot. mat. prasowe
Podsumowanie 2018
O ponad 400 proc. rok do roku wzrosła liczba przelewów na numer telefonu BLIK. W czwartym kwartale było ich 2,06 mln (o blisko 50 proc. więcej niż w trzecim kwartale).
– Przelewy na numer telefonu BLIK są coraz popularniejszą metodą rozliczeń pomiędzy użytkownikami – mówi Dariusz Mazurkiewicz. – To nie tylko zasługa dobrze przyjętej kampanii pokazującej zalety tego rozwiązania, ale przede wszystkim bardzo ważnej zmiany, jaką wprowadziliśmy wspólnie z bankami – użytkownicy w aplikacji mobilnej widzą kto z ich znajomych z listy kontaktów telefonu korzysta z przelewów BLIK – mogą więc w pierwszej kolejności wybrać to rozwiązanie, które jest najszybszym sposobem na przekazanie pieniędzy, przed nami kolejne rewolucyjne zmiany– dodaje.
Liczba transakcji w terminalach płatniczych (POS) wzrosła w czwartym kwartale o 370 proc. rok do roku i wyniosła 2,03 mln. Wpływ na to miało udostepnienie płatności BLIKIEM w sieci sklepów Biedronka oraz Lidl, a także w terminach płatniczych Banku Pekao S.A.
W czwartym kwartale Polacy wykonywali średnio 366 tys. transakcji BLIKIEM dziennie. Dzienny rekord transakcji BLIKIEM wyniósł ponad 581 tys.
Najlepszy rok w historii BLIKA
Od początku 2018 roku Polacy zrealizowali aż 91 mln transakcji BLIKIEM, to blisko trzy razy więcej niż rok wcześniej i dwa razy więcej niż w pierwszych trzech latach funkcjonowania systemu. Wartość transakcji zrealizowanych w 2018 r. przekroczyła 12 mld złotych, dla porównania – w roku 2017 było to 4,5 mld zł. W całym roku odnotowano 66,2 mln transakcji w internecie, 14,6 mln wpłat i wypłat w bankomatach, 5,18 mln przelewów na numer telefonu oraz 5,04 mln transakcji w terminalach płatniczych.
fot. mat. prasowe
Aktywność użytkowników
– BLIK w tempie ekspresowym zwiększa udziały rynkowe w płatnościach elektronicznych. Rok 2018 był kluczowy nie tylko z uwagi na masowy przyrost transakcji, ale także na znaczne zwiększenie zasięgu i dostępności naszej metody płatności. BLIKIEM mogą płacić już klienci 13 banków czyli ponad 90 proc. klientów banków. BLIK święci triumfy w internecie, nie tylko dzięki upowszechnianiu dostępności płatności na jedno kliknięcie, czyli bez konieczności przepisywania kodu, ale także jako najszybsza alternatywa płatności wobec tradycyjnych pay-by-linków – mówi Dariusz Mazurkiewicz – Rok 2018 jest również przełomowy z uwagi na nawiązanie partnerstwa z Mastercard. Dzięki temu użytkownicy BLIKA będą już wkrótce płacić nim zbliżeniowo i to nie tylko w Polsce – dodaje.
W najbliższym czasie użytkownicy otrzymają kolejną innowacyjną funkcję BLIKA – płatności powtarzalne, czyli możliwość opłacania subskrypcji za usługi, takie jak streaming wideo, abonamenty za dostęp do płatnych treści w sieci czy usługi telekomunikacyjne i ubezpieczenia.
System płatności mobilnych BLIK
Dzięki BLIKOWI miliony Polaków mogą bezpiecznie i wygodnie, korzystając ze smartfona, wpłacać i wypłacać gotówkę z bankomatów, płacić w tradycyjnych sklepach oraz przelewać natychmiastowo pieniądze innym użytkownikom systemu na numer telefonu bez znajomości ich rachunku bankowego. BLIK to najszybsza metoda płatności w sklepach internetowych oraz aplikacjach mobilnych.
System stanowi ogólnokrajowy, powszechny standard płatności, który wykorzystuje najnowocześniejsze technologie. Dostęp do BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma już ok. 90 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Grupa ta stale się powiększa. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). PSP stale rozwija możliwości BLIKA tak, aby system był jak najbardziej funkcjonalny dla jego użytkowników.
Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, BGŻ BNP Paribas, Inteligo, Raiffeisen Banku, Credit Agricole, Orange Finanse i T-Mobile Usługi Finansowe.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
BLIK: 424 mln transakcji o wartości 57 mld zł w 2020 roku
-
Z płatności BLIK korzysta już 6 mln Polaków
-
Płatności BLIK wyprzedziły karty. To już 60 proc. wartości polskiego e-commerce
-
Płatności BLIK biją rekordy. 175 mln transakcji w I poł. 2020 r.
-
BLIK w II kw. 2018 r.
-
Bank Millennium rozwija usługi BLIK
-
BLIK w I kw. 2018 r.
-
BGŻ BNP Paribas wprowadza BLIK
-
Czemu sięgamy po BLIK?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)