eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Coraz więcej firm chętnych na kredyt bankowy

Coraz więcej firm chętnych na kredyt bankowy

2018-06-19 13:20

Coraz więcej firm chętnych na kredyt bankowy

Coraz więcej firm chętnych na kredyt bankowy © Karolina Chaberek - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Wprawdzie finansowaniu działalności gospodarczej służą przede wszystkim środki własne, to jednak nie można pominąć milczeniem całkiem już sporej grupy przedsiębiorstw, które wspierają się kredytami bankowymi. Z badania „Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa o usługach finansowych”, wynika, że w minionym roku wartość portfela kredytów udzielonych przedsiębiorcom wzrosła o 13 mld zł, co względem poprzedniego roku oznacza niebagatelny wzrost na poziomie 64%. Potencjał rynku kredytowego dla firm ciągle jednak pozostaje pokaźny, podobnie zresztą jak możliwości finansowania za pomocą środków unijnych.

Przeczytaj także: Leasing detronizuje kredyt, ale wygrywają i tak własne środki

Przed nami rezultaty badania „Mikro, małe i średnie firmy o usługach finansowych”. Wspólny projekt CBM INDICATOR, Warszawskiego Instytutu Bankowości i Związku Banków Polskich zrealizowano w II kwartale br. Za pomocą indywidualnych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAPI).
przeanalizowano 1218 polskich przedsiębiorców. Oto, czego dowodzą udzielone przez nich odpowiedzi.

Kredyt bankowy jest najpowszechniejszym źródłem działalności w przypadku 53% średnich firm (roczne obroty w zakresie 3,6 mln – 30 mln zł) oraz 43% mikro i małych przedsiębiorstw (obroty do 3,6 mln zł). To niezły rezultat, o odpowiednio 48 i 37% wyższy aniżeli rok wcześniej. Ciągle jednak większość przedsiębiorstw z obu segmentów – 89% dla średnich firm i 81% dla mikro i małych - w finansowaniu swojej działalności w dalszym ciągu preferuje wykorzystanie środków własnych.
Kredyt złotówkowy pozostaje najważniejszym źródłem finansowania zewnętrznego dla polskich przedsiębiorców, a wartość portfela kredytów udzielonych przez banki przedsiębiorcom z segmentu MŚP wzrosła w 2017 roku o 13 mld zł, co przy niespełna 8 mld zł wzrostu w 2016 roku, daje nam przyrost wolumenu kredytowego w ostatnim roku o 64% większy w porównaniu z rokiem 2016. Jednocześnie kredyt bankowy jest dla firm najbardziej stabilną i najłatwiejszą do pozyskania formą finansowania zewnętrznego, także publicznego. Ale jest wiele czynników, które mogą w przyszłości ograniczyć strumień finansowania kredytowego – mówi Jerzy Bańka, Wiceprezes Związku Banków Polskich.

fot. mat. prasowe

Prognoza koniunktury

Grono firm spodziewających się bardzo dobrej koniunktury jest całkiem pokaźne.


Zgodnie z wynikami badania w 2018 roku ponad połowa (52%) średnich oraz ponad dwie piąte (42%) mikro i małych przedsiębiorstw korzysta z kredytów w rachunku bieżącym lub salda debetowych. Dość często wykorzystywane są karty kredytowe odpowiednio przez 35% średnich oraz 32% mikro i małych firm. Z kredytów inwestycyjnych aktualnie korzysta prawie co trzecia średnia firma oraz co ósme mikro i małe przedsiębiorstwo. Dodatkowo blisko co czwarta średnia firma oraz co dziesiąta mikro i mała firma korzysta z nieodnawialnego kredytu obrotowego, a z pożyczki bankowej co dziesiąte przedsiębiorstwo z sektora MMŚP.

fot. mat. prasowe

Zamierzenia inwestycyjne przedsiębiorstw

Inwestycje planuje 6 na 10 małych firm.


Z roku na rok przedsiębiorcy coraz lepiej oceniają dostępność kredytów bankowych – 62% średnich firm i 53% mikro i małych firm pozytywnie ocenia możliwość zaciągnięcia kredytu bankowego, a jedynie kilka procent firm widzi trudności w dostępie do tego źródła finansowania. Jako znaczące źródła finansowania mikro, małych i średnich firm wymienić należy także leasing, pożyczki rodzinne, kredyt kupiecki oraz kredyty konsumpcyjne dla osób fizycznych. W czasie ostatnich trzech lat 6% małych i 8% średnich firm ubiegała się o kredyt bankowy i otrzymała odmowę kredytowania.

Wyniki badań wskazują na szereg pozytywnych sygnałów płynących od mikro, małych i średnich firm, które optymistycznie oceniają prognozy koniunktury na produkty i usługi firm MMŚP w latach 2018-2019, deklarują stale rosnące w ciągu ostatnich trzech lat plany inwestycyjne oraz pozytywnie oceniają aktualne warunki dla pozyskania finansowania oraz wspierania sektora przedsiębiorstw.

fot. mat. prasowe

Źródła finansowania działalności

Nadal działalność finansowana jest przede wszystkim z środków własnych.


Mimo, że zdecydowana większość badanych przedsiębiorstw – odpowiednio 63% mikro i małych firm oraz 67% średnich firm odnotowała w ubiegłym roku zyski, przedsiębiorcy nie są skłonni do odkładania nadwyżek finansowych. Przeszło połowa mikro i małych oraz średnich firm zatrzymuje wolne środki na rachunku nie lokując ich. Natomiast co piąta mała firma i co ósma średnia firma nie posiada wolnych środków. Jedynie co piąta mała firma lokuje wolne środki finansowe, natomiast w przypadku średnich firm, lokowanie wolnych środków finansowych jest częstsze – robi to przeszło jedna czwarta podmiotów. W bieżącym roku najbardziej popularne kierunki lokowania wolnych środków finansowych to: krótkoterminowe złotowe (do 30 dni) oraz lokaty bankowe złotowe średnioterminowe (od 1 do 6 miesięcy).

fot. mat. prasowe

Cel finansowania zewnętrznego

Pieniądze z zewnątrz najczęściej służą inwestycjom oraz finansowaniu bieżącej działalności.


- Lokowanie nadwyżek finansowych w zdecydowanej większości przypadków ma miejsce w banku podstawowym, zarówno wśród mikro i małych jak i średnich firm, natomiast co dziesiąta mała firma lokuje wolne środki również w innych instytucjach finansowych. Warte uwagi jest to, że ponad połowa badanych właścicieli mikro i małych firm przyznała, że wolne środki w ich firmach pozostają na rachunku bieżącym – komentuje prof. Jan Garlicki, Dyrektor Generalny Centrum Badań Marketingowych INDICATOR, autor badań.

Doświadczenie w korzystaniu ze środków z funduszy Unii Europejskiej deklaruje jedna szósta małych firm i przeszło jedna czwarta firm średnich. Beneficjenci pomocy unijnej zgodnie przyznają, że ich firma rozwija się szybciej, dzięki dostępowi do finansowania na bardziej korzystnych warunkach. Trzy czwarte małych firm i przeszło 80% średnich uważa, że bez środków unijnych projekty nie zostałyby zrealizowane lub ich zakres byłby ograniczony. Finansowanie unijne w większości zostało wykorzystane na cel inwestycyjny i miało ono duży wpływ zarówno na rozszerzenie zakresu i wzrost skali działalności firmy, jak również na poprawę wyników finansowych.

Z badań również wynika, że nadal wielu przedsiębiorców z segmentu MMŚP potrzebuje dodatkowej, dedykowanej informacji nt. funduszy UE. Większość z tych, którzy jeszcze nie skorzystali ze środków unijnych uzasadnia to brakiem takiej potrzeby lub zniechęceniem barierami związanymi z dostępem do tych środków. Spośród barier zaś wymieniane są: zawężenie profilu tematycznego nowych programów, biurokracja i skomplikowane procedury oraz czasochłonność obsługi dotacji w firmie.

fot. mat. prasowe

Ocena dostępności kredytów

Większość badanych wyraża pozytywne opinie o dostępności kredytów.


Wybór banku przez mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa jest warunkowany przede wszystkim: zakresem oferty, wysokością prowizji i opłat oraz warunkami i kosztami prowadzenia rachunku bieżącego. Zgodnie z wynikami badania, ogólny poziom ubankowienia mikro, małych i średnich przedsiębiorstw mierzony skalą wykorzystania 10 najbardziej popularnych produktów bankowych wskazuje, że ten segment rynku w dalszym ciągu ma bardzo duży potencjał wzrostowy, przy czym warto zaznaczyć, że poziom ubankowienia firm średniej wielkości jest przeciętnie wyższy niż przedsiębiorstw o niższych obrotach. Najbardziej popularne produkty w obu segmentach to przede wszystkim rachunek bieżący, przelewy i wypłaty z bankomatów, karty płatnicze i obsługa kasowa.
"Sektor MŚP jest jednym z filarów w polskiej bankowości, o czym świadczy nie tylko dynamicznie rozwijająca się na rynku oferta bankowych produktów i usług dla polskich przedsiębiorstw. Od kilku lat przy Związku Banków Polskich działa specjalna Rada do spraw MŚP, której zadaniem jest m.in. kreowanie jak najlepszych warunków do rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Banki są bardzo ważnym partnerem polskich przedsiębiorców, a kredyt jest głównym źródłem finansowania zewnętrznego firm, co potwierdza zarówno raport, jak i nasza codzienna praktyka bankowania w Banku Pekao S.A.- mówi Tomasz Styczyński, Przewodniczą Rady ZBP ds. Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Wiceprezes Banku Pekao S.A. odpowiedzialny za Pion MŚP."

Zapytani o to, jakie dodatkowe usługi lub produkty przedsiębiorcy byliby skłonni zakupić za pośrednictwem banku, respondenci w obu segmentach najczęściej wskazywali na doradztwo w zakresie wykorzystania i rozliczania przyznanej pomocy ze środków UE oraz porady prawne.

Według badania najbardziej preferowanym kanałem komunikacji i rozliczeń z bankami jest Internet, w tym elektroniczny system dostępu do rachunku bankowego i pakietu usług umożliwiający bezpośrednie operacje bankowe. Ponadto bezpieczeństwo tego kanału komunikacji zostało wysoko ocenione w obu segmentach firm.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Komentarz usunięty

  • DoradcaKredytmarket / 2018-08-29 14:39:37

    Chętnych jest wielu, ale nie każdej firmie bank przyznaje taki kredyt. Ja miałem problem i dopiero firma Kredytmarket udzieliła mi pożyczki i to taką samą sumę, jaką chciałem w banku odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: