Czy darmowa karta debetowa faktycznie nie kosztuje?
2018-02-21 09:39
Karty za 0 zł? © ollegn - Fotolia.com
Przeczytaj także: Spready walutowe BPH, PKO BP i Pekao pod lupą UOKiK
W wyniku przeprowadzonych działań zastrzeżenia UOKiK wzbudziły:- reklamy, z których wynikało, że karty debetowe są darmowe, o ile ich posiadacz wykona w danym okresie rozliczeniowym transakcje w określonej ilości lub wartości,
- niejasne informacje na stronach internetowych banków,
- sposób, w jaki kontrolowane instytucje naliczały opłaty za użytkowanie kart debetowych.
Jak się okazało, w rzeczywistości brak opłat zależał od zaksięgowania danego zakupu przez bank.
- Zaksięgowanie transakcji nie jest tożsame z jej wykonaniem, co więcej konsument nie ma żadnego wpływu na termin, w jakim operacja zostanie zaksięgowana. W efekcie, gdy konsument zapłacił za zakupy kartą pod koniec miesiąca, był rozliczany z początkiem kolejnego. Tym samym musiał płacić za obsługę karty – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
fot. ollegn - Fotolia.com
Karty za 0 zł?
- Pięć banków nie wzbudziło wątpliwości urzędu: BGŻ, BPH, Deutsche Bank, Idea Bank, Pekao.
- Sześć banków dobrowolnie zmieniło praktyki w wyniku tzw. wezwań miękkich UOKiK, czyli bez wszczynania postępowania: BZ WBK, EuroBank, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, Millennium Bank, Plus Bank.
- Urząd wydał sześć decyzji wobec: mBank, BOŚ Bank, Bank Pocztowy, Credit Agricole, PKO BP, T-Mobile Usługi Bankowe. Banki zobowiązały się do oddania konsumentom opłat za kartę i do zmiany modeli rozliczania transakcji. Więcej o szczegółach zwrotu dowiesz się z decyzji UOKiK.
- Jedno postępowanie jest w toku – przeciwko Alior Bankowi.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Sprzedaż bezpośrednia: prawa i obowiązki stron
-
Sprzedaż bezpośrednia: prawa konsumentów
-
Wodociągi i kanalizacja pod lupą UOKiK
-
Kontrola UOKiK: akwizytorzy
-
Przewoźnicy kolejowi: nieuczciwe praktyki rynkowe
-
Pierwszy dzwonek a prawa konsumenta
-
Seniorzy a nieuczciwe praktyki handlowe akwizytorów
-
UOKiK wykrył kolejne nieuczciwe praktyki rynkowe
-
Ochrona konsumentów a manipulacyjne strategie w interfejsach bankomatów
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)