eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › RODO podniesie zaufanie do banków?

RODO podniesie zaufanie do banków?

2017-11-03 09:04

RODO podniesie zaufanie do banków?

Bankowanie online © petunyia - Fotolia.com

3 na 4 Polaków nie wierzy w bezpieczeństwo bankowości elektronicznej. Z badania zrealizowanego przez Opinium Research wynika, że 74% Polaków w wątpliwość poddaje bezpieczeństwo bankowych systemów uwierzytelniania, a 8 na 10 obawia się o to, że ich dane dostaną się w niepowołane ręce. Do tego 2/3 badanych deklaruje niewystarczającą wiedzę odnośnie wykorzystywania wrażliwych danych, udostępnianych różnym instytucjom. Sytuację mogą poprawić wchodzące w życie w maju nadchodzącego roku regulacje RODO.

Przeczytaj także: RODO poprawia bezpieczeństwo danych i zaufanie klientów

Ostatnie wskazania Edelman Trust Barometer dowodzą, że zaufania do banków nie ma prawie połowa polskiego społeczeństwa. Odrobinę bardziej optymistycznych wniosków dostarcza badanie zrealizowane przez Związek Banków Polskich, które pokazuje, że dobrą opinię o instytucjach bankowych posiada połowa z nas. Analizy Maison & Partners wskazują z kolei, że zaledwie 44% Polaków jest przekonanych o tym, że banki wykazują się wystarczającą dbałością o swoich klientów. Wprawdzie istotną, budującą zaufanie do banków kwestią, jest przejrzystość oferty, to jednak dziś na pierwszy plan zdecydowanie wysuwa się cyberbezpieczeństwo.
– O wadze rysujących się przed bankami wyzwań świadczyć mogą chociażby regularne doniesienia na temat udanych ataków ze strony cyberprzestępczego półświatka, których celem są właśnie wrażliwe dane klientów instytucji finansowych. Świadectwem na skalę zagrożenia może być wykryty we wrześniu br. atak na Equifax, w wyniku którego w ręce hakerów dostały się dane niemal połowy Amerykanów. Wykradziono m.in. ponad 200 tys. numerów kart kredytowych. Chociaż tym razem incydent nie dotyczył polskich użytkowników, wyraźnie pokazuje jakie znaczenie ma utrzymanie bezpieczeństwa danych – mówi Tomasz Dziedzic, Chief Technology Officer w Linux Polska.

Zgodnie z badaniami, informacje o wycieku danych nie pozostają bez wpływu na użytkowników. Według ankiety przeprowadzonej przez BIK, u 50 proc. Polaków, którzy zetknęli się z informacją o ostatnich wyciekach z bazy PESEL, doniesienia te wywołały obawy o bezpieczeństwo ich danych. Co czwarty pytany przyznał, że wpłynęło to na jego zachowania związane z ochroną wrażliwych informacji.

fot. petunyia - Fotolia.com

Bankowanie online

3 na 4 Polaków nie jest pewnych bezpieczeństwa systemów bankowości elektronicznej.


Zmiany od maja


Ważnym aspektem wycieku danych z bazy Equifax, jest bardzo długi okres pomiędzy odkryciem ataku, a poinformowaniem opinii publicznej o zajściu. Do naruszenia danych doszło bowiem w okresie maj-lipiec, do czego przyczyniła się luka w zabezpieczeniach sieci mająca miejsce w marcu, a sprawa wyszła na jaw dopiero we wrześniu. Zdaniem amerykańskich mediów, przedstawiciele firmy zwlekali aż sześć tygodni z powiadomieniem opinii publicznej o ataku, gdy zdobyli wiedzę już o działaniu hakerów . Jak zauważa Tomasz Dziedzic z Linux Polska, jest to jedno ze zjawisk, którym zapobiegać mają nowe unijne regulacje.
– Wejście w życie regulacji RODO ma zapewnić konsumentom dużo większą kontrolę nad tym, jak wykorzystywane są ich dane. Przede wszystkim, banki, ubezpieczyciele i inne instytucje będą miały 72 godziny od odkrycia ataku na poinformowanie swoich klientów o zajściu. To nie wszystko, klienci banków, będą mieli też możliwość zweryfikowania, w jaki sposób zostały pozyskane ich dane, a także, kiedy, i w jaki sposób zostały wykorzystane. Bank czy inny podmiot będzie miał obowiązek udzielenia takiej informacji. Na ten moment nie znamy jeszcze finalnego kształtu, w jakim unijne przepisy zostaną wprowadzone w Polsce, jednak już teraz wiadomo, że zmienią one istotnie pozycję klienta względem instytucji finansowych – wyjaśnia Tomasz Dziedzic, Linux Polska.

Ważne jest także, że nowe przepisy nakładają obowiązek minimalizowania zakresu wykorzystania danych – bank nie będzie miał też możliwości np. użycia danych pobranych do zweryfikowania zdolności kredytowej do innego celu.

Zapewnienie odpowiedniego poziomu ochrony danych i zbudowanie zaufania klientów już teraz jest dla instytucji finansowych kluczową kwestią, a stanie się jeszcze większym priorytetem po wejściu w życie regulacji nakładającej na nie dodatkowe obowiązki. Tym bardziej, że według badań, Polacy uważają, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo ich danych w Internecie spoczywa na podmiotach trzecich. Przykładowo, tylko 21 proc. osób w naszym kraju, twierdzi, że sama odpowiada za swoje bezpieczeństwo w sieci. Pozostali są zdania, że odpowiedzialność spoczywa na innych instytucjach, w tym finansowych. Z kolei, według badania przeprowadzonego przez Future od Apps, 4 na 5 konsumentów nie tylko chciałaby mieć większą kontrolę nad danymi, które udostępnia, ale też chce być świadoma, w jaki sposób wrażliwe dane zostaną zabezpieczone w przyszłości, by nie stały się celem ataków hakerów.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: