eGospodarka.pl

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansowe › Inwestowanie na giełdzie: 3 spółki na okres świąteczny

Inwestowanie na giełdzie: 3 spółki na okres świąteczny

2017-10-12 12:11

Inwestowanie na giełdzie: 3 spółki na okres świąteczny

Inwestowanie © Elnur - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (8)

Wprawdzie mamy dopiero październik, ale już teraz warto pomyśleć o ciepłych kurtkach, butach, prezentach na gwiazdkę i przede wszystkim o imprezie sylwestrowej. To powoduje, że już powoli coraz większa ilość z nas wybiera się do sklepów w poszukiwaniu okazji. Łowców promocji nie brakuje także w galeriach handlowych, gdzie po zakończonym sezonie letnim robi się ponownie coraz bardziej tłoczno. Nie przypadkowo szukamy promocji i zniżek, ponieważ chcemy zaoszczędzić jak najwięcej pieniędzy lub kupić coś naprawdę dobrego jakościowo za w miarę niską cenę, a jak wiemy ceny przed świętami bardzo mocno rosną, ponieważ jest to dla nas klientów – ostatni dzwonek.
Dla nas sroga zima i czas świąteczno-sylwestrowy wiąże się z dodatkowymi wydatkami (ciepła odzież, świąteczne prezenty, kreacje sylwestrowe). Pamiętajmy jednak, że pieniądze nie znikają, tylko zmieniają właściciela. Kiedy nasz portfel robi się coraz lżejszy, producenci słodyczy, obuwia i odzieży liczą zyski. Dla nich ten okres to prawdziwe żniwa.

Metodologia


W dzisiejszym artykule opowiem o 3 spółkach, na które warto postawić z perspektywy nadchodzącej zimy i okresu świąteczno-sylwestrowego.

Wybór spółek nie jest przypadkowy, ich przychody za kwartały jesienno-zimowe znacznie odbiegają od tych, generowanych w pozostałych kwartałach. Ponadto sprawdzę także jak kurs tych spółek zachowywał się w okresie od października do marca w ciągu ostatnich 5 lat i czy taki sposób inwestowania przyniósłby lepszy wynik na portfelu niż inwestowanie w te spółki w okresie letnim.

Monnari


Spółka skupia się na tworzeniu własnych kompleksowych kolekcji, skierowanych głównie do kobiet powyżej 30 roku życia, w atrakcyjnym segmencie odzieży markowej. Sezon jesienno-zimowy cechuje większa sprzedaż odzieży wierzchniej (płaszczy, kurtek) relatywnie droższej od okryć wiosenno-letnich. Stąd wartość sprzedaży w sezonie jesienno-zimowym jest zwykle wyższa, niż w sezonie wiosenno-letnim.

Wyniki za I półrocze 2017 były przyzwoite, aczkolwiek znacząco zmniejszył się zysk netto, bo aż o 60%. Spółka wyjaśnia to w raporcie rosnącą presją konkurencyjną i ostrożną polityką cenową podczas ustalania pierwszych cen nowej kolekcji.

fot. mat. prasowe

Dynamika przychodów Monnari w IVQ w stosunku do IIIQ

Sezonowość w spółce jest bardzo widoczna jeżeli weźmiemy pod uwagę IV kwartał roku.


Sezonowość w spółce jest bardzo widoczna jeżeli weźmiemy pod uwagę IV kwartał roku, a więc ten, w którym Panie poszukują kreacji na bankiety, imprezy sylwestrowe oraz spotkania świąteczne z rodziną.

Kurs spółki zachowywał się znacznie lepiej w okresie jesienno-zimowym niż w okresie letnim. Monnari jest spółką odzieżową i kształtuje to istotnie lepsze wyniki finansowe zimą, co jak widać – ma odzwierciedlenie także w kursach akcji. Firma godna obserwacji.

fot. mat. prasowe

Monnari - stopy

Kurs spółki zachowywał się znacznie lepiej w okresie jesienno-zimowym niż w okresie letnim.


CCC


Spółka chyba wszystkim doskonale znana, mówi się już, że każdy Polak przynajmniej raz w życiu kupował buty w CCC. Spółka Dariusza Miłka jest największą detaliczną firmą obuwniczą w Europie Środkowej i największym producentem obuwia w Europie.

Znaczny wpływ na proporcję sprzedaży w ciągu roku finansowego w tej spółce mają warunki pogodowe oraz sezonowość (szczyt popytu to wiosna i jesień) Zaburzenie warunków pogodowych może skutkować odłożeniem przez klientów decyzji zakupowych lub też skróceniem sezonu najwyższej sprzedaży.

fot. mat. prasowe

Przychody CCC w IVQ w stosunku do IIIQ

Znaczny wpływ na proporcję sprzedaży w ciągu roku finansowego w tej spółce mają warunki pogodowe oraz sezonowość (szczyt popytu to wiosna i jesień)


Tempo rozwoju spółki jest tak szybkie, że z roku na rok ustanawiane są rekordy sprzedaży z metra kwadratowego.

fot. mat. prasowe

Sezonowość CCC

Tempo rozwoju spółki jest tak szybkie, że z roku na rok ustanawiane są rekordy sprzedaży z metra kwadratowego.


Kurs akcji CCC od wielu lat jest w trendzie wzrostowym. Wyniki odzwierciedlone są w cenie co pokazuje także siłę strategii inwestowania sezonowego – wynik o ponad 90% lepszy.

fot. mat. prasowe

CCC - stopy

Kurs akcji CCC od wielu lat jest w trendzie wzrostowym.


WAWEL


Co kupujemy na święta? Oczywiście, że masę słodyczy. Nie tylko w formie prezentów, ale robimy także „zapasy” dla siebie, w końcu święta, długi weekend, sylwester, Nowy Rok itd. Stąd też absolutnie nie mogło tutaj zabraknąć tej spółki.

Wawel to jedna z najstarszych fabryk cukierniczych w Polsce. Oferuje kilkadziesiąt rodzajów produktów, w tym czekolady, bombonierki, wafle, batony, cukierki, karmelki, kakao. Wyroby spółki sprzedawane są głównie na rynku krajowym.

Działalność spółki charakteryzuje się sezonowością, która wynika wprost ze struktury produkowanych i sprzedawanych wyrobów. Ze względu na fakt, iż 75% - 80% sprzedaży stanowią wyroby z grupy czekolady nadziewanej, czekolady pełnej oraz cukierków czekoladowych, ich sprzedaż maleje w miesiącach wiosennoletnich, przy czym najniższy poziom przypada na II kwartał. Największe przychody i zyski są generowane w I i IV kwartale roku kalendarzowego.

fot. mat. prasowe

Przychody Wawel w IVQ w stosunku do IIQ

Największe przychody i zyski są generowane w I i IV kwartale roku kalendarzowego.


Inwestycja sezonowa w Wawel okazałaby się inwestycją również znacznie lepszą od inwestowania w pozostałym okresie roku, gdzie wynik osiągnął nawet stopę ujemną.

fot. mat. prasowe

Wawel - stopy

Inwestycja sezonowa w Wawel okazałaby się inwestycją również znacznie lepszą od inwestowania w pozostałym okresie roku, gdzie wynik osiągnął nawet stopę ujemną.


Podsumowanie


Inwestując w kilka spółek, które generują największe obroty w okresie jesienno-zimowym lub które wychodzą wtedy „in plus” jest zatem opłacalne z perspektywy powyższych założeń i wyników analizy.

Warto jednak dodać, że jako okres inwestycji przyjęliśmy ostatni i pierwszy kwartał każdego roku, a nie okres po wynikach (spółki mają różne terminy publikacji raportów), co nieco może zniekształcać obraz odzwierciedlenia wyników finansowych w kursie.

Należy natomiast pamiętać, że często spółki podają informacje o miesięcznej sprzedaży, które już częściowo odkrywają karty. Drugą sprawą jest metoda Buffetta, czyli fizyczna weryfikacja, czy firma ma klientów – po prostu udajemy się do sklepu np. CCC i sprawdzamy czy świeci pustkami tuż przed świętami, czy może trzeba czekać kilkanaście minut w kolejce (oczywiście oczekiwanie w kolejce jest tutaj jak najbardziej pozytywnym znakiem, chyba że wynika ono z problemów z personelem).

Krzysztof Strauchmann,

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także


Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.