eGospodarka.pl
wiadomość od św. Mikołaja

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Czy zarządzanie wierzytelnościami jest efektywne?

Czy zarządzanie wierzytelnościami jest efektywne?

2017-09-05 09:55

Czy zarządzanie wierzytelnościami jest efektywne?

Czy zarządzanie wierzytelnościami jest efektywne? © adix89 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Czy zarządzanie wierzytelnościami w naszym kraju przynosi oczekiwane efekty? Odpowiedzi na to pytanie poszukiwali eksperci KPF, którzy przy okazji opracowywania najnowszego raportu na temat wielkości polskiego rynku wierzytelności oszacowali, jak prezentuje się efektywność windykacji. Przeprowadzona analiza prowadzi do dość optymistycznych wniosków.

Nierzetelni kontrahenci szkodzą przedsiębiorcy, osłabiają potencjał gospodarczy


Zatory płatnicze to jedna z głównych bolączek polskich przedsiębiorców i problem dość szeroko poruszany w różnego rodzaju opracowaniach. Konsekwencją nieterminowych płatności ze strony kontrahentów może być chociażby konieczność ograniczania zatrudnienia i inwestycji czy limitowanie funduszu płac. Aby zminimalizować negatywne skutki nierzetelności płatniczej, wierzyciele decydują się zlecić wyspecjalizowanym podmiotom działania windykacyjne czy też sprzedają portfele wierzytelności wierzycielom wtórnym. Jest to krok, który zasługuje na pochwałę - efektywna windykacja długów jest bowiem w stanie minimalizować straty gospodarcze oraz społeczne.

Warto również pamiętać, że - co do zasady - przedsiębiorca,aby nie popaść w tarapaty finansowe, musi uwzględniać przeterminowane należności w rachunku ekonomicznym. To oznacza, że straty takie muszą zostać zrównoważone oszczędnościami, choćby poprzez ograniczenie inwestycji, zatrudnienia czy funduszu płac. Inną drogą minimalizowania ryzyka poważnych problemów finansowych, jest uwzględnienie wartości strat należności w cenie sprzedawanych produktów. Zatem brak windykacji czy nieskuteczne działania w tym obszarze, co do zasady, prowadzić mogą do podnoszenia cen sprzedawanych przez przedsiębiorcę produktów i usług. Dzieje się tak, mimo iż jednocześnie przedsiębiorca ryzykuje, że konkurencja wygra z nim walkę o udział w rynku, oferując produkty po niższych niż on cenach.

Nierzetelni płatnicy szkodzą nie tylko wierzycielowi – przeciętny Kowalski również traci


Pozytywne efekty odzyskanych należności to między innymi brak lub słabsza presja na podnoszenie przez przedsiębiorcę cen oferowanych produktów dla zrekompensowania strat w należnościach. To ostatecznie przeciętny Kowalski, czy to jako pracownik, czy jako kupujący może stać się tym, który ponosi koszty braku rzetelności w wywiązywaniu się z zobowiązań finansowych ze strony klientów, czy kontrahentów przedsiębiorcy.

fot. mat. prasowe

Średni udział odzyskanych należności do wartości obsługiwanych wierzytelności

W okresie od końca 2014 roku wskaźnik utrzymywał się w przedziale wartości względnej od ok. 4,1% do 5,8%.


- Zbyt rzadko poruszany jest wymiar społeczny skutecznej windykacji. Jest on o tyle ważny, iż ujawnia i uświadamia, że to przeciętne gospodarstwa domowe są beneficjentem efektywnej windykacji, czy to polubownej czy sądowej. Skuteczne zarządzanie wierzytelnościami w skali całej gospodarki chroni budżety domowe przeciętnego „Kowalskiego” i wzmacnia jego zdolności zakupowe – stwierdził Andrzej Roter, Prezes Zarządu KPF, organizacji skupiającej zarówno wierzycieli pierwotnych jak i wtórnych.

Najnowszy raport – Wielkość polskiego rynku wierzytelności – prezentuje, po raz pierwszy w historii prowadzonych badań nad tym rynkiem, kwestię efektywności procesów odzyskiwania należności. Jest wyrażona wartością wskaźnika średniego udziału odzyskanych należności. Liczona jest ona w relacji do łącznej wartości portfela obsługiwanych wierzytelności, obsługiwanych przez Członków KPF. W okresie od końca 2014 roku wskaźnik ten utrzymywał się w przedziale wartości względnej od ok. 4,1% do 5,8%.
- Obliczony przez ekspertów KPF wskaźnik przeciętnej efektywności procesów zarządzania wierzytelnościami obrazuje w pewnym uproszczeniu poziom moralności finansowej Polaków. Wskaźnik ten mówi bowiem i to, że jedynie co dwudziesta złotówka z łącznej wartości zarządzanych w I kwartale 2017 roku wierzytelności, wróciła do wierzycieli. Poprawa skuteczności windykacji może mieć kapitalne i pozytywne skutki dla wzmocnienia koniunktury w polskiej gospodarce, dla skali pozytywnych efektów ekonomicznych w postaci wzrostu wpływu podatków, wzrostu płac, zatrudnienia, czy likwidacji barier inwestycyjnych – ocenił Andrzej Roter, Prezes Zarządu KPF.

Na koniec I kwartału 2017 roku wskaźnik efektywności zarządzania wierzytelnościami wyniósł 5,2%. Pozwala to również, w sposób syntetyczny i bardzo uproszczony, na oszacowanie łącznego salda odzyskanych należności (zarówno w procedurze sądowej jak i polubownej). W I kwartale 2017 roku było to ponad 5 mld PLN, zaś w całym 2016 roku wartość odzyskanych środków można byłoby szacować na kwotę ok. 17 mld PLN.
- Pośrednio, dzięki osiągniętym przez Członków KPF efektom zarządzania wierzytelnościami, każde z około 14 milionów gospodarstw domowych w Polsce uniknęło konieczności zapłacenia za zrobione w roku 2016 zakupy kwoty większej o 1 227 PLN. To oznacza, że efekt skutecznej windykacji w minionym roku można scharakteryzować jako program 100+ dla każdego gospodarstwa domowego miesięcznie – ocenił Andrzej Roter, Prezes KPF.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.