eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Finanse osobiste, czyli technologie w naszych portfelach

Finanse osobiste, czyli technologie w naszych portfelach

2017-07-25 10:48

Finanse osobiste, czyli technologie w naszych portfelach

Karta liderem form płatności © Vladimir Gerasimov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Jak wyglądają finanse osobiste Polaków? Odpowiedzi na to pytanie poszukiwała Izba Gospodarki Elektronicznej. Tak też powstał raport "Portfel Polaka", z którego wynika m.in., że współcześni klienci banków co rusz stają się bardziej cyfrowi. 8 na 10 respondentów deklaruje, że korzysta z usług bankowych, przy czym ich klasyczny wymiar, a więc placówki bankowe, interesuje już tylko 28 proc. z nich. Na popularności zyskuje natomiast zarządzane kontem bankowym z poziomu komputera lub smartfona.

Przeczytaj także: Bankowość elektroniczna. Co myślą o niej Polacy?

Rewolucja cyfrowa jest faktem, a zachowania konsumentów dowodzą, że i oni dali się porwać jej nurtowi. Klienci banków nie są tu żadnym wyjątkiem. Dowodem na to jest chociażby najnowszy raport Izby Gospodarki Elektronicznej.
Nasz raport dowodzi, że 52 proc. ankietowanych korzystających ze smartfona używa go do zlecania przelewów bankowych. Jednocześnie coraz rzadszą praktyką jest wizyta w stacjonarnej placówce bankowej. Przyznaje się do niej 28 proc. badanych, z czego co trzeci nie pamięta, kiedy ostatnio odwiedził bank. Nasze finanse osobiste coraz częściej wiążemy z nowymi technologiami, zarządzając nimi z poziomu laptopa lub smartfona. To wyraźny znak, że sektor e-finansów musi skupić się na poszerzaniu oferty i udogodnieniach skierowanych do cyfrowego konsumenta. Kluczem do sukcesu jest całkowicie scyfryzowana ścieżka klienta, bo to ona decyduje o poziomie postrzegania nowoczesności i przyjazności banku. Rozwiązania cyfrowe takie, jak webinaria, czaty dają możliwość budowania relacji z klientem poprzez edukację z zakresu usług bankowych i nie mam tu na myśli typowych ofert sprzedażowych, ale edukację merytoryczną, która w rezultacie przełoży się na wyniki sprzedażowe i wizerunkowe banków - podkreśla Patrycja Sass - Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Bank w domu i w kieszeni


Posiadanie konta w przynajmniej jednym banku deklaruje 80 proc. badanych Polaków. Najrzadziej korzystanie z usług bankowych deklarują mieszkańcy wsi, a także osoby w najstarszej i najmłodszej grupie wiekowej. Tu odsetek posiadaczy konta bankowego utrzymuje się w przedziale 55-60 proc.. W przypadku konsumentów korzystających z urządzeń mobilnych, z usług przynajmniej jednego banku korzysta 9 na 10 osób. Najczęściej badani konsumenci deklarują korzystanie z usług takich banków jak PKO BP, mBank, ING Bank Śląski, Pekao SA i Millenium Bank.

fot. mat. prasowe

Z jakich kanałów zarządzania swoim kontem korzystasz?

Korzystając z usług banku, najczęściej korzystamy z jego serwisu internetowego (36%).


M - przelewy


Polacy wykorzystują swoje konto internetowe do realizacji średnio 2 aktywności związanych z finansami. Najczęściej przez Internet konsumenci robią przelewy (61 proc.) Wykonywanie przelewów za pomocą smartfona zadeklarowało 52 proc. posiadaczy tych urządzeń, przy czym aż 41% realizujących m-przelewy wskazało, że są to zwykle takie same przelewy jak klasycznie realizowane na laptopie, a 27 proc. wskazało, że w zasadzie większość przelewów robi już korzystając ze smartfona.

fot. mat. prasowe

Z jakich funkcjonalności swojego konta internetowego korzystasz?

Najpopularniejszą funkcjonalnością konta internetowego jest robienie przelewów internetowych (61%).


Karta liderem form płatności


Karta debetowa i szybki przelew to najczęściej wykorzystywane przez Polaków produkty finansowe i transakcyjne. Przelew tradycyjny jest najczęściej wybierany przez osoby z grupy wiekowej 55+ (27 proc.), natomiast najmłodsi, w wieku 15-18 lat, preferują płatność SMS-em (23 proc.). Osoby korzystające z urządzeń mobilnych korzystają ze znacznie większej liczby produktów finansowych i transakcyjnych niż pozostali.

fot. mat. prasowe

Z jakich produktów finansowych i transakcyjnych korzystasz?

Karta debetowa i szybki przelew to najczęściej wykorzystywane przez Polaków produkty finansowe i transakcyjne.


Jeśli chodzi o najczęstsze formy płatności realizowane na co dzień w różnych okolicznościach, Polacy wskazali płatność kartą (28 proc.), następnie gotówką (27 proc.) oraz przelewem (18 proc.).

Najczęściej wykorzystywaną przez Polaków metoda płatności okazała się płatność kartą płatniczą, którą wybrało jako dominującą 28% badanych. Co ciekawe, płatność kartą jest najpopularniejsza wśród osób w wieku 45-54 lata.

fot. mat. prasowe

Z której formy płatności korzystasz najczęściej?

Gotówka nie jest już najczęściej wykorzystywaną przez Polaków metodą płatności.


Coraz mniej gotówki w portfelu


Popularność e-płatności przekłada się na spadek ilości gotówki w portfelu. Aż a 1⁄4 badanych przyznała, że w ogóle nie nosi przy sobie gotówki. Najczęściej wskazywana przez Polaków kwota posiadanej gotówki w portfelu to kilkadziesiąt złotych. Banknoty i monety częściej posiadają w kieszeni osoby w wieku 25-34 lata (30 proc.).

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: