eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Edukacja finansowa. Robimy to dla rodziny

Edukacja finansowa. Robimy to dla rodziny

2017-07-09 00:42

Edukacja finansowa. Robimy to dla rodziny

Co motywuje Polaków do poszerzenia wiedzy o finansach? © graja - Fotolia.com

Edukacja finansowa Polaków kuleje. Badania dowodzą, że większość z nas nie potrafi odpowiedzieć prawidłowo na pytania związane ze sferą finansów. Nie jest to jednak nic zaskakującego, skoro pokaźna rzesza Polaków przyznaje, że wiedzę na tematy ekonomiczne czerpie z doświadczenia, a przecież nie każdy z nas uczy się na błędach. Optymizmem bez wątpienia może napawać fakt, że znajdujemy motywację do tego, aby poszerzać nasz zasób wiedzy ekonomicznej. Powodem jest przede wszystkim dbałość o najbliższych, rzadziej problemy finansowe.

Przeczytaj także: Oszczędzanie pieniędzy i zadłużenie. Czego nie wiemy o finansach?

Z danych BIK wynika, że kłopoty z terminowym regulowaniem należności ma już 2,3 mln Polaków. Chodzi tu zarówno o zaległości z tytułu kredytów i pożyczek, jak i zobowiązań pozakredytowych. Łącznie jesteśmy winni - bagatela - 53,69 mld zł. Te liczby to dobitny dowód na to, że rozważne decyzje finansowe dla wielu z nas pozostają problemem. Wielu kredytobiorcom po prostu trudno jest ocenić, na jakie obciążenie finansowe jest ich stać. Powód? Kiepska edukacja finansowa.
– Tak liczna rzesza osób, które nie radzą sobie z terminowymi spłatami rat kredytu to znak, że nasza edukacja finansowa pozostawia ciągle sporo do życzenia Jeśli nie chcemy dopuścić do tego, aby sytuacja się pogarszała, powinniśmy uzupełnić braki w tym zakresie – ostrzega Agnieszka Szczepanik, kierownik projektu Kapitalni.org.

Co zachęciłoby Polaków do poszerzania swoich finansowych horyzontów? Kapitalni.org postanowili to sprawdzić.

Motywacja Polaków do nauki


Dla ponad 40 proc. ankietowanych na zlecenie Kapitalni.org dobrą motywacją do poszerzenia swoich finansowych horyzontów byłaby chęć zaoszczędzenia na przyszłość, a także poprawa sytuacji materialnej własnej i rodziny. Na kolejnym miejscu respondenci wskazywali problemy finansowe oraz konieczność wzięcia kredytu lub pożyczki. Te odpowiedzi zaznaczył, co czwarty ankietowany.
– Badanie pokazuje, że często Polacy interesują się finansami dopiero, gdy znajdują się w sytuacji kryzysowej lub mają zamiar ubiegać się np. o kredyt. To zła postawa. Wiedzę o finansach powinniśmy zdobywać aktywnie, przez całe życie. Najlepiej zacząć jak najwcześniej. Dzięki temu możemy uniknąć nietrafionych decyzji w dorosłym życiu. Odpowiednia edukacja finansowa procentuje. Świadomi konsumenci wybierają lepsze oferty i są w stanie sprawniej dysponować swoim budżetem – mówi Agnieszka Szczepanik, kierownik projektu Kapitalni.org.

fot. graja - Fotolia.com

Co motywuje Polaków do poszerzenia wiedzy o finansach?

Jak wynika z badań Ipsos dla Kapitalni.org, stabilna przyszłość i pomoc rodzinie to najczęściej wskazywane przez ankietowanych powody.


Jak wynika z badania Ipsos dla Kapitalni.org, niewiele ponad 15 proc. Polaków deklaruje, że dobrym czynnikiem aktywizującym ich do poszerzenia wiedzy o finansach, byłaby chęć przekazania dziecku wiedzy na ten temat. Co ciekawe, badania wskazują również, że niechętnie bierzemy przykład z innych. Jedynie 7 proc. respondentów motywuje postawa innych osób, które samodzielnie starają się opanować sferę finansów i pogłębiają wiedzę na ten temat.

Mężczyzn aktywizują kłopoty


Badanie Kapitalni.org pokazało też, że finansowe problemy bardziej motywują do nauki mężczyzn niż kobiety (27 proc. mężczyzn vs. 22 proc. kobiet). Co czwarty Polak deklaruje, że czynnikiem aktywizującym byłaby chęć zaciągnięcia kredytu bądź pożyczki. W przypadku pań odpowiedziała tak co piąta ankietowana. W całej populacji badanych problemy finansowe były bodźcem do poszerzania wiedzy wskazywanym przez co czwartą osobę.

Co ciekawe, badanie pokazuje, że to mężczyźni częściej niż kobiety za dobrą motywację do nauki uważają chęć przekazania dzieciom wiedzy o finansach – odpowiedziało tak 19 proc. ankietowanych mężczyzn w porównaniu do 16 proc. kobiet. Wynik ten może wskazywać, że to panowie częściej myślą praktycznie o tym, jak ułatwić start w dorosłe życie swoim dzieciom. Z kolei panie mobilizuje chęć poprawy sytuacji materialnej własnej i rodziny (odpowiedziało tak 43 proc. kobiet vs 40 proc. mężczyzn). Potrzeba przekazania podstawowej wiedzy finansowej swoim dzieciom najczęściej motywuje osoby w wieku 35-44. Tę odpowiedź wskazał blisko co czwarty ankietowany z tej grupy.

Młodych motywuje lepsza przyszłość


Około 43 proc. badanych deklaruje, że dobrą zachętą do pogłębienia wiedzy na tematy finansowe jest chęć oszczędzania na przyszłość lub „czarną godzinę”. Chęć oszczędzania na ten cel lub na przyszłość jako motywacja do poszerzania wiedzy o finansach, jest najwyższa wśród najmłodszych badanych – wskazało na nią 48 proc. respondentów z grupy wiekowej 20-24 lat. W przypadku badanych w wieku 45-55 odsetek ten wyniósł 37 proc. A co motywuje najstarsze pokolenie? Jak pokazało badanie Kapitalni.org – zamiar poprawienia swojej sytuacji materialnej. Tę odpowiedź wskazała prawie połowa ankietowanych dojrzałych Polaków. To może wiązać się z faktem, że obawiają się oni, że po zakończeniu kariery zawodowej nie będą mieli wystarczających funduszy, aby żyć na dotychczasowym poziomie.
– Dla młodego pokolenia oszczędzanie pieniędzy to główny czynnik motywujący do pogłębiania swojej wiedzy finansowej. Świadczy to o tym, że ta grupa Polaków, która dopiero wkracza w dorosłe życie, jest świadoma, że sama musi zadbać o swoje bezpieczeństwo finansowe. Młodzi wiedzą, że jest to niezbędne, aby w przyszłości nie martwić się sprawami finansowymi – mówi Agnieszka Szczepanik z Kapitalni.org.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: