eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Big banking, czyli duże przedsiębiorstwa i finanse

Big banking, czyli duże przedsiębiorstwa i finanse

2017-01-12 13:36

Big banking, czyli duże przedsiębiorstwa i finanse

Jak bankują polskie firmy? © Piotr Adamowicz - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Wprawdzie duże przedsiębiorstwa to zaledwie 0,2 proc. wszystkich polskich firm, ale to także przeszło połowa rodzimego PKB. Ich znaczenie dla krajowej gospodarki jet więc niebagatelne. Ze zrealizowanego przez Deutsche Bank badania "Polskie firmy w obliczu wyzwań – plany, rozwój, finansowanie" wynika również, że jest to dość specyficzna grupa, jeżeli chodzi o wybór produktów finansowych. Czego życzą sobie najwięksi przedstawiciele biznesu? Na jakich relacjach z bankiem im zależy?

Przeczytaj także: Umowa Generalna dla klientów korporacyjnych Banku Pekao

Opracowany przez resort rozwoju raport „Przedsiębiorczość w Polsce” szacuje, że na początku minionego roku w naszym kraju zarejestrowanych było 4,2 mln przedsiębiorstw, z czego 43% (przeszło 1,8 mln) stanowiło firmy aktywne, wśród których przeważającą siłą były mikroprzedsiębiorstwa (95,8 proc.). 3,2 proc. aktywnych podmiotów stanowiły małe firmy, a 0,8 proc. - średnie. Duże przedsiębiorstwa to zaledwie 0,2 proc., ale mimo tak małego udziału w ogólnej liczbie działających w naszym kraju biznesów, nie można im odmówić znaczenia dla polskiej gospodarki - najwięksi odpowiadają bowiem za wytworzenie ponad połowy wartości dodanej brutto w Polsce.

Duża liczba aktywnych przedsiębiorstw to także duży popyt na oferowane im produkty bankowe. Statystyki prowadzone przez KNF dowodzą, że w 2016 roku na rodzimym banku działalność prowadziło nie tylko 38 banków komercyjnych i niemal 600 banków spółdzielczych, ale także oddziały zagranicznych instytucji kredytowych. Te dane to dobitny dowód na to, że polskie firmy mogą przebierać zarówno w bankach, jak i w ich usługach.

Przydatne linki:
Kredyty dla firm


Model współpracy z bankiem determinuje przede wszystkim wielkość firmy. Duże przedsiębiorstwa mają większe wymagania wobec produktów bankowych, co jest zupełnie zrozumiałe, ponieważ funkcjonując w szerszej skali, wykorzystują takie rozwiązania, które w przypadku małych firm, działających lokalnie, nie są potrzebne – np. wszelkie narzędzia pomagające zniwelować różnice kursowe. Z tego też powodu, w dużych firmach tworzone są zazwyczaj wyspecjalizowane komórki, których zadaniem jest zarządzanie płynnością oraz współpraca z instytucjami finansowymi.

fot. mat. prasowe

Kredyt dla firmy - na jaki cel

Kredyt finansuje najczęściej inwestycje w sprzęt i maszyny.


Zaufanie i partnerska relacja


- Z badania Deutsche Bank „Polskie firmy w obliczu wyzwań – plany, rozwój, finansowanie” wynika, że najwięcej przedsiębiorstw (34 proc.) jest związana z jednym bankiem, współpracę z dwoma deklaruje 32 proc. badanych. Z trzema, bądź czterema instytucjami współpracuje tylko co czwarte przedsiębiorstwo – mówi prof. Małgorzata Bombol ze Szkoły Głównej Handlowej.
Współpraca z niewielką liczbą instytucji nie świadczy jednak o tym, że firmy nie chcą korzystać z różnorodności oferty bankowej. Zestawienie najchętniej wybieranych produktów dowodzi, że przedsiębiorstwa dostrzegają i doceniają zalety szerokiego wyboru rozwiązań finansowych, zarówno w zakresie obsługi bieżącej, zagranicznej wymiany handlowej, jak i finansowania inwestycji.
- W czasach, gdy oferta produktowa dla przedsiębiorców jest do siebie bardzo zbliżona, prawdziwą wartością staje się partnerska relacja pomiędzy bankiem a firmą. Wyniki raportu potwierdzają, że firmy doceniają stabilną współpracę z niewielką liczbą instytucji, opartą na zaufaniu i długoletnim partnerstwie – komentuje Maciej Sus, Dyrektor Departamentu Klienta Biznesowego Deutsche Bank Polska.

fot. mat. prasowe

Jakie finansowanie jest najbardziej korzystne?

Ankietowani najbardziej cenią kredyt w rachunku bieżącym.


Najczęściej wybierane produkty


Duże przedsiębiorstwa wybierają przede wszystkim karty płatnicze – wskazało je 40 proc. ankietowanych. 39 proc. przedsiębiorstw nie wyobraża sobie działalności bez nowoczesnego rachunku walutowego.

Pośród oferty banków, dużym powodzeniem cieszą się także kredyty. Krótkoterminowy (do roku) posiada co trzecia firma, natomiast długoterminowy, 26 proc. przedsiębiorstw. Niemal jedna czwarta firm (23 proc.) deklaruje korzystanie z gwarancji i lokat bankowych. Jedynie co dziesiąta badana firma zadeklarowała, że korzysta z faktoringu, a 7 proc. z inkaso.

fot. mat. prasowe

Produkty bankowe najczęściej wybierane przez firmy

Największą popularnością cieszą się karty płatnicze oraz rachunki walutowe.


- Sukces, który osiągają duże przedsiębiorstwa pokazuje, że optymalnie wykorzystywana dźwignia w postaci finansowania bankowego to skuteczny sposób na inwestycje, a co za tym idzie zwiększanie wartości firmy - zapewnia Maciej Sus. - Inną, w naszej ocenie, niedocenianą grupą produktów są rozwiązania z obszaru zarządzania płynnością – jak inkaso czy faktoring. Faktoring to sprawdzone i bardzo popularne na całym świecie rozwiązanie. Nie jest wprawdzie remedium na zatory płatnicze (które, jak pokazują wyniki Raportu, wciąż pozostają bardzo silną barierą rozwoju rodzimych przedsiębiorstw), pozwala jednak na sprawne zarządzanie płynnością i dyscyplinowanie płatników – dodaje Maciej Sus.

- Najbardziej popularną formą zaciąganych kredytów są kredyty w rachunku bieżącym i kredyty obrotowe, a w dalszej kolejności kredyty inwestycyjne, służące ekspansji rynkowej czy finansujące nowe technologie – mówi prof. Małgorzata Bombol ze Szkoły Głównej Handlowej.

Kredyty na innowacje


W kontekście oceny perspektyw i szans rozwojowych polskiej gospodarki cenną informację niosą odpowiedzi na pytanie o to, na jaki cel przedsiębiorcy przeznaczyliby zastrzyk dodatkowego kapitału.

Obraz wypada optymistycznie: gros inwestycji miałoby ściśle prorozwojowy charakter. 40 proc. badanych zainwestowałoby w środki trwałe: sprzęt, maszyny, oprogramowanie czy flotę samochodową. Niemal co piąta zdecydowałaby się na ekspansję rynkową i dywersyfikację oferty; 17 proc. postawiłoby na innowacyjne technologie.

Zdaniem Macieja Susa z Deutsche Bank ranga nadawana przez firmy innowacyjności to dobry znak dla polskiej gospodarki.
- Inwestycje w badania i rozwój są niezwykle ważne, ponieważ wskazują na to, że Polacy mają ambicję generowania specjalistycznych dóbr i usług. Innowacje wymagają jednak nakładów i tu z pomocą przychodzą banki. Duże firmy korzystają z ich oferty chętniej niż mniejsze, ponieważ posiadają relatywnie dużą bazę kapitałową, mogą więc sobie pozwolić na bardziej odważne kroki potencjalnie ułatwiające dalszą biznesową ekspansję – podkreśla Sus. - Wsparcie rozwoju polskich firm to jeden z priorytetów sektora bankowego. Nie powinno się ono jednak ograniczać do roli „dostawcy” produktów, ale przejawiać jako aktywne, zaufane partnerstwo, które łączy w sobie doświadczenie i wiedzę na temat Klienta, jego branży oraz uwarunkowań zewnętrznych – podsumowuje Maciej Sus.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: