Firmy transportowe w długach. 2/3 w kiepskiej kondycji
2016-12-06 13:24
Firmy transportowe w długach © industrieblick - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polski transport w korkach płatniczych
Statystyki faktycznie nie wyglądają najlepiej. Jak już wspomniano we wstępie, o świetnej koniunkturze mówi zaledwie 7,2% firm transportowych, a 15% deklaruje, że ich sytuacja jest dobra. Pozostali mają się niestety o wiele gorzej. Spośród 25 tys. polskich przedsiębiorstw transportowych przeszło 2/3 to przypadki trudne lub bardzo trudne.To, że firmy transportowe borykają się z poważnymi problemami, potwierdzają w dużej mierze dane BIG InfoMonitor. Dane rejestru wskazują na przeszło 10 tys. firm utyskujących na zaległości w płatnościach. Ich łączne długi to już 252,6 mln zł. Średnie zadłużenie przypadające na jedną firmę sięga 24 850 zł, co jest wynikiem o wiele wyższym niż w przypadku wszystkich zarejstrowanych dłużników (18 462 zł). Pod względem długów transport ustępuje miejsca tylko handlowi i budowlance.
Analiza przeprowadzona na próbie przekraczającej 25 tys. polskich firm transportowych pokazuje, że ponad dwie trzecie z nich jest w słabej i bardzo złej kondycji finansowej.
Czytaj także:
- Przed nami kumulacja. Opóźnień w platnościach
- Ulgi podatkowe tylko dla rzetelnych płatników?
Firmy transportowe z Mazowsza i Śląska mają najgorzej
Najwięcej firm transportowych z problemami finansowymi wywodzi się z województwa mazowieckiego (17 proc.) oraz ze Śląska (13 proc.). Spora część przedsiębiorstw z zaległościami ma również siedzibę w Wielkopolsce (10 proc.) i na Dolnym Śląsku (8 proc.). W kolejnych województwach - pomorskim, małopolskim i łódzkim odsetek ten sięga ok. 6 proc. Jeśli chodzi o rekordzistów, to pierwsza dziesiątka dłużników ma zaległości liczone w milionach złotych. Największe łączne długi należą do śląskiej firmy transportowej, jest to pojedyncza zaległość na kwotę bliską 5,3 mln zł. Kolejna firma również ze Śląska jednemu wierzycielowi jest winna 3,5 mln zł, kolejna pochodzi z Wielkopolski jej długi łącznie sięgają 1,8 mln zł.
Czego nie były w stanie opłacić firmy transportowe?
Wśród nieuregulowanych zobowiązań dominują leasingi, kredyty, usługi telekomunikacyjne i pożyczki. Większość zaległości wpisana została na podstawie wyroków sądowych – co oznacza, że wierzyciele, zanim zgłosili dłużnika do BIG InfoMonitor, starali się najpierw odzyskać pieniądze na drodze sądowej.
Sytuacja transportu w Polsce może się pogorszyć z powodu przepisów regulujących m.in. stawkę minimalną wynagrodzenia dla delegowanych pracowników na terenie Unii Europejskiej. Narzuca ona konieczność wypłacania pracownikom wynagrodzenia nie niższego niż oferowane w kraju, w którym wykonują pracę. W Niemczech i Francji obejmuje to również kierowców w transporcie międzynarodowym. Przepisy wprowadzają także szereg wymogów administracyjnych, jak np. konieczność prowadzenia dokumentacji w miejscowym języku. Przepisy w Niemczech obowiązują od stycznia 2015 roku, we Francji weszły w życie z dniem 1 lipca 2016 r., a we Włoszech 22 lipca tego roku.
fot. mat. prasowe
Kondycja finansowa firm transportowych
Polskie firmy transportowe mają drugą co do wielkości flotę samochodów ciężarowych w Unii Europejskiej i gros ich działalności stanowi transport międzynarodowy.
*Na ocenę kondycji finansowej przeprowadzoną przez Bisnode Polska bezpośredni wpływ miały takie wskaźniki jak płynność, wysokość zadłużenia i rentowność. Dodatkowo wzięta została pod uwagę zdolność finansowa podmiotu, poziom zarejestrowanych, przeterminowanych płatności, zarejestrowane wnioski z sądów gospodarczych o upadłość lub postępowanie naprawcze, ogłoszenie upadłości, rozpoczęcie procesu likwidacji oraz negatywne sygnały prasowe. Ocena kondycji finansowej branży odbywała się na podstawie danych finansowych nie starszych niż dwa lata. W przypadku spółek prawa handlowego za podstawę do oceny brano bilans i rachunek wyników. W przypadku podmiotów nieprowadzących pełnej księgowości oparto się na danych o przychodach, kosztach i wyniku finansowym podmiotu zadeklarowanych przez właścicieli firm.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Transport drogowy towarów ma ponad 2 mld zł długów
-
Przewozy pasażerskie z długami w wysokości 408 mln zł
-
Transport pasażerski podwoił zaległości
-
Firmy usługowe mają duże problemy z regulowaniem zobowiązań
-
Transport ma prawie 2,2 mld zł zaległości
-
Długi firm transportowych urosły w czasie pandemii o 27%
-
Firmy transportowe z rekordowym zadłużeniem
-
Branża TSL ma niemal 1,3 mld zł zaległości i bierze pod lupę swoich kontrahentów
-
Za 1/3 zadłużenia firm odpowiadają multidłużnicy
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)