eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Co to jest faktoring? Polskie firmy wiedzą mniej niż deklarują

Co to jest faktoring? Polskie firmy wiedzą mniej niż deklarują

2016-11-02 12:15

Co to jest faktoring? Polskie firmy wiedzą mniej niż deklarują

Polskie firmy nie wiedzą co to faktoring © apops - Fotolia.com

Zaledwie 1/4 polskich przedsiębiorców przyznaje się do nieznajomości rozwiązania, jakim jest faktoring. Pozostali deklarują mniejszą lub większą wiedzę na ten temat. Okazuje się jednak, że deklaracje to jedno, a rzeczywistość - drugie. Poprawną odpowiedź na pytanie o istotę faktoringu potrafi bowiem podać zaledwie 30 proc. firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Przeczytaj także: Faktoring wykosi konkurencję?

Co to jest faktoring? Polscy przedsiębiorcy zdają się posiadać dość sporą wiedzę na jego temat. Badanie, które Keralla Research przeprowadził na zlecenie NFG (eFaktoring.pl) wskazuje, że znajomość tego zagadnienia deklaruje aż 3/4 badanych (74,5 proc.) Ponad połowa tej grupy ocenia swój poziom wiedzy na ten temat jako średni. Rzesza laików to tylko jedna czwarta badanych.

Deklarowana najwyższa znajomość faktoringu cechuje średnie firmy. Wiedzą na ten temat szczyci się aż 99 proc. przedsiębiorstw zatrudniających od 50 do 249 pracowników. W przypadku małych firm (10-49 pracowników) rozeznanie jest nieco mniejsze (75 proc.), a wśród mikroprzedsiębiorców odsetek ten spada do niespełna 60 procent.
- Takie wyniki mocno nie zaskakują. Faktoring to produkt bardzo chętnie wykorzystywany za granicami kraju. W Polsce również mocno rośnie jego popularność, aczkolwiek zalety faktoringu dostrzegają głównie większe firmy. Powód jest dość prosty – dotychczas to właśnie do nich skierowane było to rozwiązanie. Obecnie z takiej formy finansowania działalności mogą już skorzystać nawet mikroprzedsiębiorcy z rocznymi przychodami na poziomie kilkuset tysięcy złotych – wyjaśnia Michał Pawlik, prezes Zarządu NFG (eFaktoring.pl).

Badania zrealizowane na zlecenie NFG pokazują jeszcze jeden aspekt – wiedza deklarowana przez przedsiębiorców, a faktyczna znajomość tematu to dwie zupełnie różne sprawy. Aż 75 procent firm przyznało, że wie, czym jest faktoring. Kiedy jednak pojawiło się konkretne pytanie ankietera, prawidłowej odpowiedzi udzieliło zaledwie 28,3 procent ankietowanych przedsiębiorców.

Podawane definicje faktoringu były bardzo różnorodne. Najpopularniejsze to windykacja należności (7,8 proc.), rodzaj kredytu bankowego (6,1 proc.), czy pożyczka z firmy do firmy (5,6 proc.). Jedna trzecia przedsiębiorców w ogóle nie była w stanie podać jakiejkolwiek definicji faktoringu, a ponad 8 procent odmówiło udzielenia odpowiedzi. Różnica między wiedzą deklarowaną, a stanem faktycznym jest więc olbrzymia.

fot. apops - Fotolia.com

Polskie firmy nie wiedzą co to faktoring

Poprawną odpowiedź na pytanie o istotę faktoringu potrafi podać zaledwie 30 proc. firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.


- Myślę, że jest spora grupa firm, która uważa, że brak wiedzy to wstyd. Wolą więc lekko podkoloryzować rzeczywistość. W tym gronie z pewnością jest wielu przedsiębiorców, którzy zetknęli się z pojęciem faktoringu, aczkolwiek nigdy z niego nie korzystali. Potwierdzają to liczby. Z tego samego badania wynika, że z faktoringu korzysta zaledwie 2,8 procent przedsiębiorców z sektora MSP – wyjaśnia Mirosław Sędłak, prezes Zarządu Rzetelnej Firmy.

Co ciekawe, średni biznes we wspomnianym teście wcale nie wypada zdecydowanie lepiej od tego najmniejszego. W przypadku mikroprzedsiębiorstw stosunek firm, które faktycznie wiedzą, czym jest faktoring do tych, które taką wiedzę deklarują wynosi zaledwie 22 procent. W gronie firm małych i średnich sięga odpowiednio 30 i 32 procent.
- To, że kredyt jest najpopularniejszym sposobem zewnętrznego finansowania dla biznesu w Polsce raczej nikogo nie dziwi, ale wydawać by się mogło, że właściciele firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników lepiej znają możliwości pozyskania pieniędzy na bieżącą działalność. Jest to tym bardziej zaskakujące, że jak pokazują wyniki badań, ponad 70 procent firm z sektora MSP narzeka na problem nieterminowych płatności od swoich kontrahentów – podsumowuje Michał Pawlik, prezes NFG.

Z zewnętrznego finansowania bieżącej działalności korzysta ponad 49 procent firm z sektora MSP. Najczęściej jest to kredyt obrotowy (27,2 procent) czy limit na koncie (18,2 procent). Co dziesiąty przedsiębiorca zapożycza się u rodziny, znajomych, czy w innej zaprzyjaźnionej firmie. Z faktoringu korzysta zaledwie 2,8 procent badanych firm. Popularność tego rozwiązania jednak szybko rośnie. Jak podaje Polski Związek Faktorów, wartość obrotów jego członków w 2015 roku sięgnęła 134,3 miliarda złotych. To ponad 17 procent więcej niż rok wcześniej.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Co to jest faktoring?

    AOWFaktoring / 2016-11-14 09:42:56

    Dla tych, którzy jeszcze nie słyszeli o faktoringu lub nie do końca wiedzą na czym polega warto jeszcze przytoczyć jego definicję. Faktoring polega na wykupie przez firmę faktoringową (faktora) niewymagalnych faktur z odroczonym terminem płatności od swoich klientów (faktorantów). Dzięki temu, niemal natychmiast po dostarczeniu towarów lub wykonaniu usługi firma otrzymuje zapłatę za wystawioną fakturę w wysokości do 90% jej wartości. Pozostała część, pomniejszona o prowizję faktora, wypłacana jest po spłacie faktury przez kontrahenta. Po więcej informacji na temat tej usługi i jej wykorzystania zapraszamy na naszego bloga: http://www.faktoringdlafirm.pl odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: