eGospodarka.pl

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansowe › Nie wiesz, jak sprawdzić kontrahenta? Spójrz w rejestr dłużników

Nie wiesz, jak sprawdzić kontrahenta? Spójrz w rejestr dłużników

2016-10-25 00:20

Nie wiesz, jak sprawdzić kontrahenta? Spójrz w rejestr dłużników

Jak sprawdzić kontrahenta? © vege - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Zawarcie transakcji z nierzetelnym partnerem biznesowym może skończyć się utratą płynności finansowej, nieprzewidzianymi kosztami i spędzaniem cennego czasu na windykacji należności. W Polsce jest tylko jeden wysoce skuteczny sposób na sprawdzenie kontrahenta. To Rejestr Dłużników Biura Informacji Gospodarczej.
W biznesie najważniejsze jest zaufanie. Przedsiębiorcy, którzy chcą poszerzać swoją działalność, zwykle decydują się na współpracę ze sprawdzonymi partnerami, z którymi wypracowali wzajemne zaufanie w oparciu o liczne transakcje i zrealizowane umowy. Jeśli w danej branży jeszcze nie mają takich kontaktów, najczęściej decydują się na osoby z polecenia, uruchamiają osobiste kontakty, by znaleźć kogoś odpowiedniego.

Co jeśli przedsiębiorca nie ma tego komfortu i musi zdecydować się na współpracę z nieznanym mu dotąd partnerem? Najprostszymi i najbardziej popularnymi metodami w tej sytuacji są: wywiad środowiskowy i opinia środowiskowa. Niestety ograniczając się tylko do tych metod nie moglibyśmy rozwinąć biznesu na szeroką skalę. Zwłaszcza, jeśli marzą nam się liczni klienci z rożnych obszarów terytorialnych. Wtedy bardzo ważnym źródłem informacji są dane ogólne o firmie umieszczone w sieci. Często stosowaną metodą jest również prośba o udostępnienie zaświadczenia o niezaleganiu z płatnościami do ZUS i do Urzędu Skarbowego, ale to czasochłonna procedura.

Rejestr Dłużników wyciąga rękę


Najbardziej skutecznym i wiarygodnym narzędziem z konkretnymi danymi jest weryfikacja potencjalnego partnera w Rejestrze Dłużników Biura Informacji Gospodarczej (BIG).

Zgodnie z Ustawą o BIG, Biuro przyjmuje, przechowuje i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu dla osób i firm. W BIG znajdują się zarówno informacje o zaległościach przeterminowanych ponad 60 dni w wysokości co najmniej 500 zł, jak i informacje o terminowych płatnościach.

Decydując się na BIG InfoMonitor, zostaje nam umożliwiony dostęp do baz Biura Informacji Kredytowej (BIK) oraz Związku Banków Polskich. Jest to baza wymiany informacji pomiędzy sektorem bankowym i pozostałymi sektorami gospodarki. Siatkę powiązań i źródeł informacji jakie pozyskuje BIG InfoMonitor prezentuje rysunek 1.

fot. mat. prasowe

Powiązania BIG InfoMonitor

Siatka powiązań i źródeł informacji jakie pozyskuje BIG InfoMonitor jest rozbudowana.


Informacja o kredytach i nieterminowych spłatach jest niezwykle istotna, zwłaszcza biorąc pod uwagę hierarchię płatności przedsiębiorstw.

fot. mat. prasowe

Hierarchia płatności przedsiębiorców

Hierarchia ta wskazuje, że zobowiązania wobec kontrahentów są spłacane w ostatniej kolejności.


Hierarchia ta wskazuje, że zobowiązania wobec kontrahentów są spłacane w ostatniej kolejności. Jeśli więc okaże się, że firma będzie miała problemy ze spłatą zobowiązań do budżetu Państwa, lub spłaty kredytów, mało prawdopodobnym jest, by spłacała zobowiązania z tytułu dostaw i usług.

Najciekawsze fakty, które podaje nam InfoMonitor BIG:
  • 43% firm ma problem z nieterminowym regulowaniem zobowiązań przez swoich kontrahentów (najczęściej występuje ono w branży budowlanej i produkcyjnej).
  • 29,1 tys. zł wynosi przeciętnie kwota należności przeterminowanych 60 dni.
  • Okazuje się też, że aż 18 %firm nie odzyskać przeterminowanych należności.
  • Na każdy 1 tys. zgłoszonych spraw zaledwie 155 kończy się częściową lub całkowitą spłatą długu.
  • A czy upominanie się o pieniądze jest skuteczne? 1 zł wydany na powiadomienie przypominające dłużnikowi o wpisie jego zaległości do bazy, przynosi 17 zł odzyskanego długu.

Ryzyko transakcji z nierzetelnym kontrahentem jest ogromne. Podpisanie kontraktu, a konsekwentnie dostawę usług czy też produktów naraża przedsiębiorcę na utratę płynności finansowej. Dodatkowo naraża na koszty i czas, który musi przedsiębiorca poświęcić na wysyłanie wezwań, blokowanie dostaw, czy też obsługę windykacyjną.

Ewa Łosik Swoboda, Katarzyna Zielonka,

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: