eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Światowy rynek płatności w 2014 r.

Światowy rynek płatności w 2014 r.

2015-10-08 10:23

Światowy rynek płatności w 2014 r.

Płatności bezgotówkowe stają się coraz popularniejsze © Artur Marciniec - Fotolia.com

Płatności bezgotówkowe z roku na rok stają się coraz popularniejsze. Z najnowszego Światowego Raportu Płatności 2015 - wspólnego opracowania Capgemini oraz The Royal Bank of Scotland (RBS) - wynika, że dynamiczny trend wzrostowy z 2014 roku doczeka się kontynuacji. Wolumen płatności może wzrosnąć o 8,9 proc. (wobec 7,6 proc. w 2013 r.) i osiągnąć rekordowy poziom 389,7 mld transakcji.

Przeczytaj także: Światowy rynek płatności w 2013 r.

W skrócie

  • we wszystkich regionach wolumen bezgotówkowych transakcji płatniczych rósł szybciej od PKB,
  • za wzrosty odpowiedzialny był m.in.:
    • pokaźny wzrost wolumenów transakcji bezgotówkowych na Wschodzących Rynkach Azjatyckich,
    • rozpowszechnianie technologii mobilnej na rynkach dojrzałych.
  • z kolei w 2014 roku za wzrost odpowiadało przede wszystkim:
    • dostrzegalne na rynkach dojrzałych ożywienie gospodarcze,
    • dynamiczna ekspansja w Chinach,
    • wdrożenie technologii mobilnej i bezdotykowej,
    • charakterystyczne dla wszystkich regionów przejście w kierunku programów Płatności Natychmiastowych .

Wschodzące Rynki Azjatyckie nadal motorem wzrostów


Szacunkowe wyliczenia wskazują, że wzrost wolumenu transakcji bezgotówkowych na Wschodzących Rynkach Azjatyckich sięgnął w minionym roku aż 27 procent (wobec 22 procent w 2013 r.), co było bezpośrednim następstwem większej popularności Internetu oraz wdrożenia płatności mobilnych. Wolumeny płatności bezgotówkowych w Chinach mają, zgodnie z przewidywaniami, przewyższyć wolumeny notowane w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji i Korei Południowej, co da Chinom czwarte miejsce na świecie za Stanami Zjednoczonymi, Strefą Euro i Brazylią, zajmującymi odpowiednio pierwsze, drugie i trzecie miejcie.

Chiny zanotowały rekordowy wzrost transakcji bezgotówkowych, wynoszący 37,7 procent w 2013 r. po tym, gdy władze nadzoru przyspieszyły otwarcie krajowego rynku płatności dla konkurentów z zagranicy i w całym kraju zainstalowano terminale płatnicze. Znacząco wzrosła także liczba płatności mobilnych – o 170 procent, aż do 4,5 mld transakcji, co spowodowało, że stały się one centralnym elementem ekosystemu płatniczego Chin.

fot. Artur Marciniec - Fotolia.com

Płatności bezgotówkowe stają się coraz popularniejsze

Wzrost wolumenu transakcji bezgotówkowych na Wschodzących Rynkach Azjatyckich sięgnął w minionym roku aż 27 procent (wobec 22 procent w 2013 r.), co było bezpośrednim następstwem większej popularności Internetu oraz wdrożenia płatności mobilnych.


Rosną także wolumeny płatności ukrytych


Płatności ukryte, czyli płatności zrealizowane za pośrednictwem systemów nienależących do banków, szacowane są obecnie na aż 10 procent (40,9 mld) liczby transakcji bezgotówkowych zrealizowanych w 2014 r., a w nadchodzących latach spodziewany jest ich dalszy wzrost. Brak spójnych danych na temat płatności ukrytych, które obejmują płatności przy użyciu kart gotówkowych możliwych do wykorzystania w tylko jednym punkcie akceptacyjnym, aplikacji mobilnych, portfeli cyfrowych oraz walut wirtualnych, stawia wyzwanie przed bankami i niebankowymi dostawcami usług płatniczych w zakresie ustalenia optymalnych modeli operacyjnych i modeli przetwarzania transakcji na takich rynkach.

Ponieważ płatności ukryte nie podlegają uregulowaniom, istnieją także obawy o brak ochrony konsumentów w zakresie ich danych osobowych, bezpieczeństwa informacji i rozwiązywania reklamacji a także w zakresie zwalczania oszustw oraz prania brudnych pieniędzy. W celu zminimalizowania tych zagrożeń niezbędne jest wprowadzenie regulacji.

Banki wciąż mają silną pozycję, umożliwiającą im oferowanie nowatorskich rozwiązań skoncentrowanych na kliencie


Pomimo wzrostu notowanego przez innych konkurencyjnych dostawców usług płatniczych w połączeniu z nowymi, alternatywnymi metodami realizacji płatności, w tym portfelami elektronicznymi i aplikacjami mobilnymi, banki wciąż mają silną pozycję, dającą im możliwość tworzenia nowatorskich rozwiązań ulepszających doświadczenia konsumenckie. Banki są w lepszej sytuacji od swoich rywali – dostawców usług alternatywnych – i mogą oferować całościowe rozwiązania obejmujące wszystkie instrumenty i kanały, które sprawiają, że są one bardziej efektywne jako pojedynczy dostawcy usług płatniczych w porównaniu z sytuacją, gdy ktoś korzysta z kilku usługodawców w przypadku każdego scenariusza płatności.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: