eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Jak Polacy oceniają płatności bezgotówkowe?

Jak Polacy oceniają płatności bezgotówkowe?

2015-10-01 13:21

Jak Polacy oceniają płatności bezgotówkowe?

Płatności mobilne © Tyler Olson - Fotolia.com

Ponad połowie Polaków e-płatności kojarzą się przede wszystkim z szybkością i oszczędnością. 56% docenia wagę innowacyjnych rozwiązań w ofertach banków. Niemal 3/4 chciałoby, aby płatności kartą możliwe były w urzędach administracji publicznej. 15% przyznaje, że zna kogoś, kto padł ofiarą oszustw związanych z elektronicznymi płatnościami, z czego niemal co czwarty jest zdania, że był to efekt lekkomyślności lub zaniedbania poszkodowanego.

Przeczytaj także: Płatności zbliżeniowe. Jak nie stracić danych i pieniędzy?

Powyższe wnioski sformułowano na podstawie wyników badania, które ARC Rynek i Opinia zrealizował na zlecenie firmy SIA. Na potrzeby badania przeprowadzono wywiady z 800 respondentami, co daje pełny obraz stosunku Polaków do nowoczesnych sposobów płatności bezgotówkowych.

41% respondentów uważa, że najnowocześniejszą metodą płatności są płatności zbliżeniowe. Na drugim miejscu plasują się płatności mobilne wskazywane przez 36% respondentów, a na kolejnych karta płatnicza i przelew internetowy, które otrzymały po 35% wskazań.

Okazuje się jednak, że fakt, iż dana metoda płatności jest uznawana za nowoczesną wcale nie musi oznaczać znajomości jej możliwości i częstego używania. W badaniu ten kontrast uwidocznił się szczególnie w przypadku takich systemów płatności jak PayPal, SkyCash, MobilNET (o ile 75% badanych je zna, o tyle zaledwie 14% z nich korzysta) lub płatności poprzez telefon komórkowy z wykorzystaniem technologii NFC (74% respondentów zna ten sposób, ale korzysta z niego tylko 4%). Odwrotnie wygląda sytuacja w przypadku płatności zbliżeniowych i kart kredytowych: wyniki badania wskazują na wyraźną zależność między znajomością tych dwóch sposobów płatności, a korzystaniem z nich na co dzień - 96% respondentów słyszało o płatnościach bezdotykowych i kartach kredytowych, a 82% z nich płaci właśnie w ten sposób co oznacza wzrost o 9 p.p. w zakresie korzystania wobec wyników zeszłorocznych

fot. Tyler Olson - Fotolia.com

Płatności mobilne

41% respondentów uważa, że najnowocześniejszą metodą płatności są płatności zbliżeniowe. Na drugim miejscu plasują się płatności mobilne wskazywane przez 36% respondentów.


Najbardziej cenioną przez Polaków cechą płatności elektronicznych jest szybkość i oszczędność czasu (zdaniem ponad połowy - 55% - uczestników badania), a korzystanie z nich kojarzone jest z brakiem konieczności noszenia przy sobie gotówki (takie skojarzenie miało 20% badanych). Kolejnym ważnym aspektem płatności bezgotówkowych jest wygoda, na co uwagę zwróciła ponad 1/3 respondentów (35%).Dalej badanie pokazuje, szczególnie w odniesieniu do bezgotówkowego płacenia za niedrogie zakupy, że prawie 40% badanych spotkało się z odmową przyjęcia płatności kartą, gdy kwota na rachunku za zakupy była niska: to kolejny dowód na to, że jedną z największych przeszkód na drodze dalszej popularyzacji e-płatności są sprzedawcy. Wartości najbardziej kojarzone z płatnościami elektronicznymi to wygoda używania (dla 90% badanych), innowacyjność (43%) oraz bezpieczeństwo (36%).

Gdy tylko pojawia się temat nowoczesnych sposobów płatności, przedmiotem debaty na nowo staje się bezpieczeństwo transakcji. Pod względem bezpieczeństwa różne sposoby płatności ocenione zostały niemal podobnie, np. płatności dokonywane z telefonu komórkowego (gdzie wymagany jest kod autoryzacyjny) czy też płatności zbliżeniowe/kartą kredytową. Interesujące dane wynikają z odpowiedzi na postawione respondentom pytanie, czy znają kogoś, kto padł ofiarą oszustwa związanego z e-płatnością: “tak” odpowiedziało jedynie 15%, przy czym zdaniem 24% to poszkodowana osoba, przez swoją lekkomyślność lub zaniedbanie, znalazła się w takiej sytuacji.

45% osób biorących udział w badaniu przyznało, że coraz mniej interesuje się nowościami w dziedzinie sposobów płatności, ponieważ wachlarz możliwości jest szeroki. Promowanie kolejnych form płacenia bezgotówkowego będzie napotykało na coraz większe trudności wynikające z dużej konkurencji – oferta usług na polskim rynku jest już bardzo bogata. Na przykład, na pytanie o atrakcyjność aplikacji Google’a do dokonywania płatności, większość konsumentów wskazała, że nie ma wyrobionego poglądu, czy tego typu aplikacja byłaby dla nich pożyteczna czy też nie. Z tego powodu wprowadzanie innowacyjnych pomysłów wymagać będzie złożonej komunikacji, ale jednocześnie stanowić będzie dobrą okazję do promowania korzyści wynikających z używania nowoczesnych form płatności.

Prawie 2/3 respondentów zdaje sobie sprawę, że beneficjentami nowoczesnych bezgotówkowych sposobów płatności są zarówno banki, jak i klienci. Jeśli chodzi o banki, najczęściej wymienianym elementem jest zysk, ale również promocja samej marki banku. Z punktu widzenia klientów najczęściej wymieniane korzyści to wygoda i szybkość transakcji. Oprócz tego, dla 56% respondentów obecność innowacyjnych rozwiązań w ofercie banków to kwestia bardzo lub dosyć ważna, która może zaważyć o wyborze banku.

W przypadku nowych graczy na rynku znajomość nowoczesnych sposobów płatności nie przekłada się na akceptację ich oferty przez klienta: jeśli z propozycją otwarcia rachunku bankowego wyszłaby instytucją niezwiązaną z bankowością, oferta ta przyciągnęłaby jedynie 17% badanych, podczas gdy dla 38% - nie byłaby ani atrakcyjna, ani nieatrakcyjna.

W ogólnym przekonaniu na rynku jest szeroka gama rozwiązań z zakresu płatności kartowych dla takich firm jak np. sklepy internetowe, to wyniki badania wskazują, że sytuacja wygląda inaczej w sektorze publicznym. Niemal 75% badanych, którzy nie mieli jeszcze takiej okazji, chciałoby móc płacić kartą w urzędach administracji publicznej. 72% badanych wolałaby właśnie w ten sposób zapłacić mandat u policjanta, 71% - zapłacić mandat za brak ważnego biletu u konduktora, a 64% - uiścić podatek dochodowy.

Informacje o badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia w dniach 28 sierpnia-9 września 2015 r. metodą wywiadów internetowych (CAWI) na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 803 Internautów korzystających z bankowości internetowej należących do epanel.pl.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: