Brak płatności kartą = utrata klienta
2015-04-13 11:18
Brak płatności kartą = utrata klienta © ratmaner - Fotolia.com
Przeczytaj także: Płatności elektroniczne: jak wypadamy na tle innych 13 krajów?
Rezultaty badania nie pozostawiają złudzeń - warto zainwestować w terminal. Niemal połowa polskich posiadaczy karty płatniczej w grupie wiekowej 16-60 lat przyznaje, że wolałaby zrobić zakupy w firmie przyjmującej płatności kartami niż w firmie, która takiej możliwości nie oferuje. Podobnych odpowiedzi udzieliło 46% Niemców, 53% Brytyjczyków, 54% Hiszpanów i aż 69% Włochów.Co więcej, w okresie 12 miesięcy poprzedzających badanie co czwarty użytkownik karty płatniczej w Polsce został postawiony w sytuacji, w której musiał zrezygnować z zakupów właśnie ze względu na brak możliwości zapłaty bezgotówkowej. 27% kupujących wybrało wówczas zakup u innego sprzedawcy, akceptującego karty.
Z badania wynika, że problem ograniczonej akceptacji kart dotyczy w większym stopniu małych i średnich przedsiębiorców w Polsce – w porównaniu z ich odpowiednikami w Niemczech czy Hiszpanii – i że ma on szczególne znaczenie przy próbach przyciągnięcia młodych klientów. Według wyników badania 41% polskich użytkowników kart z przedziału 16-34 lata oświadczyło, że nie dokonali zakupu towaru bądź usługi z powodu braku możliwości płacenia kartą – w porównaniu z 34% w Wielkiej Brytanii, 30% we Włoszech, 23% w Niemczech i 21% w Hiszpanii. 16% respondentów ze wszystkich krajów biorących udział w badaniu udało się w takiej sytuacji do konkurencji.
fot. ratmaner - Fotolia.com
Brak płatności kartą = utrata klienta
Caroline Drolet, szefowa działu rozwiązań dla detalistów w Visa Europe, komentuje:
„Przed małymi firmami, które decydują się na przyjmowanie płatności kartami, otwierają się możliwości znacznego wzrostu obrotów. Z kolei brak akceptacji kart niesie ze sobą rosnące ryzyko utraty klientów, z których coraz więcej chciałoby płacić kartami za zakupy – zarówno duże, jak i małe.
Nie ma już miejsca na obawy o brak wygody i łatwości przyjmowania kart – a to dzięki nowej generacji mobilnych terminali płatniczych (mPOS), umożliwiających płatności szybkie i łatwe, nawet w przypadku osób świadczących usługi i przyjmujących płatności poza siedzibą firmy. Niewielkich rozmiarów czytnik kart, dołączony do smartfona lub tabletu sprzedawcy, jest jednocześnie urządzeniem do wprowadzania kodu PIN i zapewnia taki sam poziom bezpieczeństwa i wygody jak w stacjonarnych terminalach.
Jak wykazały poprzednie badania, mniej więcej jedna czwarta małych firm nieprzyjmujących obecnie płatności kartami wykazuje duże zainteresowanie terminalami mPOS. Spodziewamy się dalszego wzrostu popytu wraz z rosnącą popularnością kart płatniczych wśród konsumentów.”
Wśród polskich użytkowników kart ponad połowa (57%) ankietowanych zadeklarowała, że przy zakupie towarów lub usług o wartości od 51 do 200 złotych woli płatność kartą, przy czym odsetek ten wzrasta do 63% dla zakupów na kwoty powyżej 200 złotych. Wskazuje to na większe docenianie przez klientów bezpieczeństwa i wygody płatności kartami przy zakupach o wyższej wartości.
Jakub Kiwior, dyrektor ds. rozwoju biznesu i marketingu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Visa Europe, powiedział:
„Mobilne terminale płatnicze są odpowiedzią na coraz częściej wyrażaną przez klientów chęć płacenia kartą, dzięki czemu stale – i zasłużenie – wzrasta ich popularność wśród firm sektora MŚP. Są idealne dla drobnych detalistów i usługodawców odwiedzających klientów w domach. Wygodny i bezpieczny sposób przyjmowania płatności „na miejscu” jest szczególnie ważny w przypadku większych kwot, gdzie gotówka staje się mniej wygodna.”
Informacje o badaniu
Na zlecenie Visa Europe agencja Ipsos MORI przeprowadziła wywiady online z ok. tysiącem dorosłych respondentów w każdym z wymienionych krajów: Wielka Brytania (16-75 lat), Niemcy (16-70 lat), Włochy (16-70 lat), Hiszpania (16-65 lat) oraz Polska (16-60 lat). Liczebność prób użytkowników kart w poszczególnych krajach: Wielka Brytania – 975 (w tym 326 w wieku od 16 do 34 lat), Niemcy – 664 (193 w wieku od 16 do 34 lat), Hiszpania – 917 (320 w wieku od 16 do 34 lat) i Polska – 790. W każdym kraju uzyskanym danym przypisano wagi zgodne z ustaloną strukturą ludności tego kraju. Badania przeprowadzono w okresie od 29 sierpnia do 1 września 2014 r.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Jak wybrać bramkę płatniczą do sklepu internetowego?
-
Płatności cyfrowe w Polsce: BLIK i co jeszcze?
-
FinTech zamiast banku? Sektor MŚP ma dość przestarzałych płatności
-
Płatności na wakacjach: kartą, telefonem czy zegarkiem?
-
Nowa era płatności. Jakie wyzwania przed bankami?
-
5 trendów w usługach finansowych w 30 lat od wydania 1. karty płatniczej
-
5 milionów osób korzysta z kart kredytowych
-
Czy COVID-19 spowoduje koniec płatności gotówkowych?
-
Płatności zbliżeniowe, czyli kariera w pandemii
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)