eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Brak płatności kartą = utrata klienta

Brak płatności kartą = utrata klienta

2015-04-13 11:18

Brak płatności kartą = utrata klienta

Brak płatności kartą = utrata klienta © ratmaner - Fotolia.com

Sieć akceptacji kart płatniczych rozwija się bardzo dynamicznie. Ciągle jednak nie brakuje miejsc, w których płacić można tylko gotówką. Tymczasem wyniki badania przeprowadzonego przez Visa Europe na pięciu europejskich rynkach wyraźnie wskazują, że przyjmowanie płatności kartą może w znaczącym stopniu wpływać na liczbę klientów i obroty małych i średnich przedsiębiorstw.

Przeczytaj także: Płatności elektroniczne: jak wypadamy na tle innych 13 krajów?

Rezultaty badania nie pozostawiają złudzeń - warto zainwestować w terminal. Niemal połowa polskich posiadaczy karty płatniczej w grupie wiekowej 16-60 lat przyznaje, że wolałaby zrobić zakupy w firmie przyjmującej płatności kartami niż w firmie, która takiej możliwości nie oferuje. Podobnych odpowiedzi udzieliło 46% Niemców, 53% Brytyjczyków, 54% Hiszpanów i aż 69% Włochów.

Co więcej, w okresie 12 miesięcy poprzedzających badanie co czwarty użytkownik karty płatniczej w Polsce został postawiony w sytuacji, w której musiał zrezygnować z zakupów właśnie ze względu na brak możliwości zapłaty bezgotówkowej. 27% kupujących wybrało wówczas zakup u innego sprzedawcy, akceptującego karty.

Z badania wynika, że problem ograniczonej akceptacji kart dotyczy w większym stopniu małych i średnich przedsiębiorców w Polsce – w porównaniu z ich odpowiednikami w Niemczech czy Hiszpanii – i że ma on szczególne znaczenie przy próbach przyciągnięcia młodych klientów. Według wyników badania 41% polskich użytkowników kart z przedziału 16-34 lata oświadczyło, że nie dokonali zakupu towaru bądź usługi z powodu braku możliwości płacenia kartą – w porównaniu z 34% w Wielkiej Brytanii, 30% we Włoszech, 23% w Niemczech i 21% w Hiszpanii. 16% respondentów ze wszystkich krajów biorących udział w badaniu udało się w takiej sytuacji do konkurencji.

fot. ratmaner - Fotolia.com

Brak płatności kartą = utrata klienta

Niemal połowa polskich posiadaczy karty płatniczej w grupie wiekowej 16-60 lat przyznaje, że wolałaby zrobić zakupy w firmie przyjmującej płatności kartami niż w firmie, która takiej możliwości nie oferuje.


Caroline Drolet, szefowa działu rozwiązań dla detalistów w Visa Europe, komentuje:
„Przed małymi firmami, które decydują się na przyjmowanie płatności kartami, otwierają się możliwości znacznego wzrostu obrotów. Z kolei brak akceptacji kart niesie ze sobą rosnące ryzyko utraty klientów, z których coraz więcej chciałoby płacić kartami za zakupy – zarówno duże, jak i małe.

Nie ma już miejsca na obawy o brak wygody i łatwości przyjmowania kart – a to dzięki nowej generacji mobilnych terminali płatniczych (mPOS), umożliwiających płatności szybkie i łatwe, nawet w przypadku osób świadczących usługi i przyjmujących płatności poza siedzibą firmy. Niewielkich rozmiarów czytnik kart, dołączony do smartfona lub tabletu sprzedawcy, jest jednocześnie urządzeniem do wprowadzania kodu PIN i zapewnia taki sam poziom bezpieczeństwa i wygody jak w stacjonarnych terminalach.

Jak wykazały poprzednie badania, mniej więcej jedna czwarta małych firm nieprzyjmujących obecnie płatności kartami wykazuje duże zainteresowanie terminalami mPOS. Spodziewamy się dalszego wzrostu popytu wraz z rosnącą popularnością kart płatniczych wśród konsumentów.”

Wśród polskich użytkowników kart ponad połowa (57%) ankietowanych zadeklarowała, że przy zakupie towarów lub usług o wartości od 51 do 200 złotych woli płatność kartą, przy czym odsetek ten wzrasta do 63% dla zakupów na kwoty powyżej 200 złotych. Wskazuje to na większe docenianie przez klientów bezpieczeństwa i wygody płatności kartami przy zakupach o wyższej wartości.

Jakub Kiwior, dyrektor ds. rozwoju biznesu i marketingu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Visa Europe, powiedział:
„Mobilne terminale płatnicze są odpowiedzią na coraz częściej wyrażaną przez klientów chęć płacenia kartą, dzięki czemu stale – i zasłużenie – wzrasta ich popularność wśród firm sektora MŚP. Są idealne dla drobnych detalistów i usługodawców odwiedzających klientów w domach. Wygodny i bezpieczny sposób przyjmowania płatności „na miejscu” jest szczególnie ważny w przypadku większych kwot, gdzie gotówka staje się mniej wygodna.”

Informacje o badaniu
Na zlecenie Visa Europe agencja Ipsos MORI przeprowadziła wywiady online z ok. tysiącem dorosłych respondentów w każdym z wymienionych krajów: Wielka Brytania (16-75 lat), Niemcy (16-70 lat), Włochy (16-70 lat), Hiszpania (16-65 lat) oraz Polska (16-60 lat). Liczebność prób użytkowników kart w poszczególnych krajach: Wielka Brytania – 975 (w tym 326 w wieku od 16 do 34 lat), Niemcy – 664 (193 w wieku od 16 do 34 lat), Hiszpania – 917 (320 w wieku od 16 do 34 lat) i Polska – 790. W każdym kraju uzyskanym danym przypisano wagi zgodne z ustaloną strukturą ludności tego kraju. Badania przeprowadzono w okresie od 29 sierpnia do 1 września 2014 r.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: