eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Nietrafione produkty bankowe zmorą przedsiębiorcy?

Nietrafione produkty bankowe zmorą przedsiębiorcy?

2014-10-16 12:10

Nietrafione produkty bankowe zmorą przedsiębiorcy?

75% przedsiębiorców rozważało rezygnację z produktu finansowego przed terminem © WavebreakmediaMicro - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Ponad 90% przedsiębiorców zdarzył się zakup produktu finansowego, z którego później chcieli się wycofać – wynika z badania przeprowadzonego przez Idea Bank. Ale rezygnację utrudnia polskie prawo, które daje przedsiębiorcom znacznie gorszą ochronę od tej, którą cieszą się konsumenci. Tę nierówność dostrzegł Idea Bank, który chce zmienić standardy rezygnacji z produktów bankowych przez przedsiębiorców.

Przeczytaj także: Sektor MSP: bezpieczeństwo inwestycyjne 2014

Niemal każdy przedsiębiorca podjął w swoim życiu decyzję o zakupie produktu finansowego, której potem żałował – wynika z badania przeprowadzonego przez Idea Bank na grupie 300 osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Niemal co piąty badany przyznaje się do zakupu produktu zbędnego już w chwili podjęcia takiej decyzji lub takiego, który przestał być potrzebny po zakupie. 27% respondentów żałowało decyzji o zakupie produktu bez sprawdzenia oferty instytucji konkurencyjnych, taki sam odsetek zraził się ze względu na poziom obsługi klienta. Zaledwie niespełna 8% ankietowanych twierdzi, że nie zdarzyło im się kupić produktu finansowego, z którego później chcieliby się wycofać.

fot. mat. prasowe

Przyczyny, dla których chcemy rezygnować z produktów finansowych

Zła jakość obsługi oraz bardziej korzystna oferta innej instytucji to zasadnicze powody, dla których przedsiębiorcom zdarza się rezygnować z produktów finansowych.


Tylko konsument może się pomylić


- Każdy z nas jako konsument ma na swoim koncie decyzję o zakupie jakiegoś produktu pod wpływem chwili, albo skutecznej reklamy. Polskie prawo jest jednak tak skonstruowane, że chroni nas-konsumentów w takich przypadkach, dając szeroki wachlarz możliwości odstąpienia od pochopnie zawartej umowy. Dotyczy to zarówno samego produktu, jak i kredytu na jego zakup – mówi Jarosław Augustyniak, prezes Idea Banku.

Przedsiębiorca na taką ochronę nie może liczyć. – Jeżeli zbyt pochopnie podejmie decyzję o zakupie nowej maszyny czy jakiegoś urządzenia do firmy i jeszcze sfinansuje ten zakup kredytem, to w zasadzie nie ma odwrotu. Jeżeli jako konsument kupi do domu zmywarkę w internecie, może ją zwrócić w ciągu dwóch tygodni, jednocześnie odstępując od umowy ewentualnego kredytu. Ale jeżeli tę sama zmywarkę kupi do swojej firmy, to nie ma już takiej możliwości, ani w sklepie, ani w banku – zauważa szef Idea Banku.

Tę gorszą pozycję małych przedsiębiorców dostrzega Unia Europejska. W preambule Dyrektywy o prawach konsumenta z 25 października 2011 r. zapisane zostało, że za konsumenta również powinien być uznany przedsiębiorca, o ile „cel handlowy jest do tego stopnia ograniczony, że nie jest dominujący w ogólnym kontekście umowy”. To oznacza, że prawo unijne zalecałoby ochronę przedsiębiorcy, który zakupi zmywarkę z naszego przykładu do swojego biura (nie byłby chroniony wtedy, gdyby jego firma handlowała zmywarkami).

fot. mat. prasowe

Czy udało się Pani/Panu zrezygnować z pochopnie zakupionego produktu finansowego

32 procent przedsiębiorców zrezygnowało z pochopnie zakupionego produktu finansowego, ale wiązało się to ze sporymi problemami.


W projekcie ustawy o prawach konsumenta, która została uchwalona w tym roku i ma wejść w życie w trakcie tegorocznych Świąt Bożego Narodzenia, znalazł się zapis, przenoszący treść z preambuły Dyrektywy do polskiego prawa. Tyle, że zapis, że ustawę stosuje się również do osób fizycznych, „która dokonując czynności związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową, działa także w celu niezwiązanym z tą działalnością i cel ten przeważa” z ustawy został wykreślony. W rezultacie przedsiębiorca, nawet przy najdrobniejszym zakupie, nie ma żadnej ochrony.

W polskim prawie konsument ma wiele przywilejów:


  • Ustawa o kredycie konsumenckim
    • Art. 53. 1. Konsument ma prawo, bez podania przyczyny, do odstąpienia od umowy o kredyt konsumencki w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy.
    • Art. 54. 1. Konsument nie ponosi kosztów związanych z odstąpieniem od umowy o kredyt konsumencki, z wyjątkiem odsetek za okres od dnia wypłaty kredytu do dnia spłaty kredytu.
  • Ustawa o prawach konsumenta (wchodzi w życie 25 grudnia 2014 r.)
    • Art. 27. Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów (…)
  • Kodeks Cywilny
    • Art. 385 § 1. Postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nieuzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy (…)
    • § 3. Nieuzgodnione indywidualnie są te postanowienia umowy, na których treść konsument nie miał rzeczywistego wpływu.
  • Ustawa o nieuczciwych praktykach rynkowych
    • Art. 4. 1. Praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów jest nieuczciwa, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta (…)
    • Art. 5. 1. Praktykę rynkową uznaje się za działanie wprowadzające w błąd, jeżeli działanie to w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął.
  • Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów:
    • Art. 24. 1. Zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Opłaty likwidacyjne od polisolokat

    Aneta Zaleska - Adwokat / 2014-10-16 12:29:29

    Zmorą konsumentów są zaś polisy na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym tzw. polisolokaty.Bardzo wiele osób dało się namówić na taki produkt masowo oferowany przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Problem pojawia się jednak w sytuacji, gdy klient chce wypowiedzieć umowę. Okazuje się bowiem że traci znaczną część środków zgromadzonych na polisie. Na szczęście w większości sytuacji pobrane przez towarzystwa ubezpieczeniowe środki można odzyskać. Wiem, bo z sukcesem prowadzę takie sprawy dla moich Klientów. Adwokat Aneta Zaleska, aneta.zaleska@wlegal.pl, tel. 695 741 301. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: