eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Upadłość konsumencka zbyt liberalna dla dłużników

Upadłość konsumencka zbyt liberalna dla dłużników

2014-07-02 13:06

Upadłość konsumencka zbyt liberalna dla dłużników

Upadłość konsumencka zbyt liberalna dla dłużników © pkstock - Fotolia.com

Instytucja upadłości konsumenckiej poddawana jest nieustającej krytyce. Dzieje się tak głównie ze względu na nieznaczną ilość zakończonych pozytywnie wniosków niewypłacalnych konsumentów. Obecnie mówi się już o zmianie przepisów regulujących upadłość. W ocenie Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych proponowane modyfikacje zmierzają w dobrym kierunku, ale nadmiernie liberalizują możliwość dostępu do instytucji upadłości, co w efekcie jest krzywdzące dla wierzyciela.

Przeczytaj także: Upadłość konsumencka - co się zmieniło?

Dostęp ten może być otwarty nawet dla zwykłych nadużyć w zaciąganiu zobowiązań przez tych, którzy świadomie żyli na koszt innych, rzetelnych kredytobiorców. Ponadto nowelizacja upadłości konsumenckiej powinna nastąpić razem z pracami nad innym aktem prawnym – ustawą Prawo restrukturyzacyjne, która także zawiera przepisy dotyczące upadłości konsumentów.

SKUTKI LIBERALIZACJI UPADŁOŚCI

Już w 2006 roku – przy okazji konsultowania przepisów o upadłości konsumenckiej – KPF, powołując się na doświadczenia międzynarodowe wskazywał, że potrzebne jest skuteczne doradztwo dla nadmiernie zadłużonych, np. poprzez dofinansowanie z budżetu istniejących i świadczących podobne usługi organizacji konsumenckich. Wówczas osoby uczciwe, nawet bez wielkiej wiedzy ekonomicznej, przy wsparciu państwa, będą mogły zgłosić wniosek o upadłość. Obecnie projektowane zmiany sprawią, że z szerszego dostępu do instytucji upadłości będzie mogła korzystać większa grupa dłużników, co pośrednio – poprzez wyższe koszty usług – odbije się na kieszeniach uczciwych osób. Naszym zdaniem projektodawcy zbyt liberalnie podeszli do kwestii rozluźnienia przesłanek ogłoszenia upadłości. Szerszy dostęp do upadłości konsumenckiej zawsze niesie za sobą pokrzywdzenie wierzyciela, który nie może odzyskać swoich należności w pełnej wysokości – mówi mec. Marcin Czugan, dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego KPF.

Obecnie z dobrodziejstwa procedury upadłościowej mogą korzystać tylko ci dłużnicy, którzy na skutek niezależnych od siebie okoliczności stali się niewypłacalni. Ułatwienie możliwości ogłaszania upadłości przez osoby fizyczne – jak chce Ministerstwo Sprawiedliwości – nie tylko rozłoży parasol ochronny nad nieuczciwymi osobami, ale także – w razie wydania przez sąd orzeczenia o upadłości – utrudni dochodzenie należności przez wierzycieli. W efekcie pogorszą się także warunki prowadzenia działalności gospodarczej.

fot. pkstock - Fotolia.com

Upadłość konsumencka zbyt liberalna dla dłużników

Nowe regulacje przewidują utrzymanie możliwości wielokrotnego składania wniosków o upadłość. Według Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych jest to zachęta do zaciągania zobowiązań bez starannego oszacowania własnych możliwości finansowych.


ZNALEŹĆ KOMPROMIS MIĘDZY DOBREM DŁUŻNIKA I WIERZYCIELA

Po pierwsze, nowe regulacje przewidują utrzymanie możliwości wielokrotnego składania wniosków o upadłość. Według Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych jest to zachęta do zaciągania zobowiązań bez starannego oszacowania własnych możliwości finansowych. Dlatego KPF w swoim stanowisku proponuje wydłużenie okresu pomiędzy kolejnymi składanymi wnioskami z 10 do 15 lat.
Przeczytaj także: Upadłość konsumencka Upadłość konsumencka

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: